Författaren Aino Trosell väljer Hoi Förlag

Den mångfaldigt prisbelönade författaren Aino Trosell ger ut sin nästa roman Gränsmark på Hoi Förlag hösten 2020. Trosell blir därmed nästa väletablerade svenska författare att välja Hois utgivningsmodell, där bland andra Cannie Möller och KG Johansson redan syns på listan över välkända namn.

– Aino Trosell är en verkligt stor svensk författare som vi ser mycket fram emot att få arbeta tillsammans med. Att vår moderna och författartillvända förlagsmodell passar henne så bra gläder mig extra mycket och jag tror på ett fint och framgångsrikt samarbete, säger Lars Rambe, vd för Hoi Förlag.

Aino Trosells kommande roman ger en ny dimension åt ett redan varierat och framgångsrikt författarskap. Gränsmark är en annorlunda samtidsskildring, spännande och dramatisk samtidigt som det är en vemodig och nostalgisk beskrivning av Finnmarken, författarens egna trakter från uppväxten, och dess folk.

– Jag skrev Gränsmark för att jag längtar hem till Västerdalarna fastän jag frivilligt bor i storstad, berättar Aino Trosell, numera bosatt i Göteborg.

Hennes roman tar upp många av de problem som det svenska samhället står inför i dag. Den problematiserar och belyser flyktingfrågan från många håll. Den tar också upp de utmaningar glesbygden står inför med nedskärningar av samhällsorgan och behovet av en större befolkning, samtidigt som den nya befolkningen – de nyanlända – inte alltid välkomnas.

– Jag skrev Gränsmark för att jag ville få syn på vad som händer oss här och nu. Jag skrev också för att jag ville vara med om något spännande, träffa udda och hemlighetsfulla människor, få skratta, bli omskakad och vettskrämd, berättar Aino Trosell och beskriver sitt arbete med den här boken som ”rock’n’roll”.

I Gränsmark får läsaren följa med brevbäraren Siv Dahlin som har tagit över traktens postrunda. Längs de ödsliga vägarna kör hon ut i skogen, lyssnar på musik och stannar till för att prata eller fika med postmottagarna längs vägen.

En isande kall vinterdag påträffar hon en rimfrosttäckt kropp på sin runda. Hon vet inte vem den döde mannen är, men det står snart klart att motsättningarna i det lilla samhället är större än hon anat. Med ett rakt och fängslande språk berättas det om hur Sivs dag och liv påverkas av de människor hon möter, människor som av olika anledningar har valt att leva isolerat och i utkanten av samhället. Och som alla bär på hemligheter.

Aino Trosell, född 1949, har hittills skrivit 25 böcker. 2006 fick hon Ivar-Lo-priset efter att ha gett ut En gränslös kärlekshistoria, som många anser vara hennes viktigaste roman vid sidan av den historiska romanen Hjärtblad från 2010, vilken nominerades till Sveriges Radios romanpris.

Hon är också en framstående thrillerförfattare. Ytspänning belönades 1999 med Polonipriset, och 2000 utnämnde Svenska Deckarakademin hennes bok Om hjärtat ännu slår till Årets bästa svenska kriminalroman. Uppföljaren Se dem inte i ögonen nominerades till samma pris.

Utöver romaner är Aino Trosell produktiv även i andra format. Hon har fem novellsamlingar och medverkan i över sextio antologier bakom sig, har skrivit böcker för barn samt en lång rad verk direkt för de digitala formaten. Hon är författare av manus för både teater och film, och skriver för tillfället ett långfilmsmanus i samarbete med välkända filmbolaget Zentropa Sweden.

Det var som rock'n'roll att skriva Gränsmark. Jag längtar redan tillbaka.
Aino Trosell