Göran Magnusson nomineras till prestigefyllt författarpris

Göran Magnusson, författare till Den danska älskarinnan, har nominerats till Studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2017.

– Fantastiskt glädjande, säger Göran Magnusson.

Studieförbundet Vuxenskolan har ända sedan 1954 delat ut sitt författarpris till ”en person som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd”, enligt kriterierna. Priset ges till en författare i början av sin karriär. Bland tidigare års pristagare återfinns namn som Torgny Lindgren, Bodil Malmsten, Sara Lidman och Stig Claesson.

– När man läste på lite om raden av storheter som fått priset är det ju ingen överdrift att det känns hissnande. Det är också en rejäl injektion till det fortsatta skrivandet när man nu skriver för fullt på den andra delen om lantbrukaren Erik Hammarström, säger Göran Magnusson.

Göran Magnussons debutroman Den danska älskarinnan utgavs i oktober 2016 av Hoi Förlag. Boken handlar om Erik Hammarström, tjänsteman vid Lantbruksverket, som är skild sedan många år tillbaka. När hans pappa dör bestämmer sig Erik för att ta över släktgården Källetorp i norra Småland.

En dag hyr han ut torpet på gården till en familj från Köpenhamn, vilket blir inledningen på en dramatisk sommar. Kontrasten mellan den småländska landsbygden och en reklambyrå i Köpenhamn kan tyckas milsvid, men snart förenas olika världar genom heta känslor, djup vänskap, otrohet och en våldsam hämnd.

Sin bakgrund som agronom har Lundabon Göran Magnusson haft god användning för när han skrev Den danska älskarinnan.

– Så klart vill jag också att läsarna ska få bilder av ett modernt lantbruk. Lite inblickar i något som alltför många tar som en självklarhet: maten på bordet, säger Göran Magnusson.

Prissumman är på 50 000 kronor och nomineringen sker öppet, vilket betyder att såväl privatpersoner som organisationer kan föreslå författare. Därefter utser en litterärt kunnig kommitté pristagaren.

Var och när priset ska delas ut bestämmer förbundsstyrelsen, men prisutdelningen har tidigare år skett på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg eller vid förbundets stämma.

Jag är ett levande exempel på att man kan gå sin första skrivarkurs och ge ut första romanen även som senior. Hoppas det kan inspirera!
Göran Magnusson