Succéthrillern De sju nycklarna sprids bland Sveriges makthavare

Nu kommer Åsa Schwarz uppmärksammade thriller De sju nycklarna ut som pocket. Bokens brännheta ämne kan komma att påverka beslutsfattare sedan företag och privatpersoner i säkerhetsbranschen tagit initiativ till att sprida den i maktens korridorer.

– Jag hoppas att De sju nycklarna ska vara en ögonöppnare för våra politiker och myndighetschefer, säger författaren själv.

Hennes önskan kan komma att uppnås när cirka 600 riksdagsmän och företrädare för myndigheter inom kort får boken som gåva av ett antal företag och privatpersoner i säkerhetsbranschen. Skälet till initiativet är säkerhetsbranschens gemensamma oro över Sveriges IT-säkerhet och att man ser en chans att påverka beslutsfattare inför valet i höst.

– Inför valet måste våra politiker ta sin digitala säkerhet på allvar. Annars kommer vi att se samma saker som hände i USA och Frankrike. Vår demokrati påverkas av folk som hackar våra system, säger Åsa Schwarz och fortsätter:

– Jag ser fram emot en offentlig dialog om vårt lands digitala säkerhet och hoppas att efterordet till De sju nycklarna kommer bli en katalysator för det.

Just efterordet har på sina håll uppmärksammats lika mycket som romaninnehållet. Bland andra uttryckte journalisten och författaren Johanne Hildebrandt att ”Efterordet borde vara obligatorisk läsning för landets politiker och myndighetschefer”.

En annan känd författare, Lars Wilderäng, anser att De sju nycklarna var ”Årets bästa thriller 2017”. Bland recensenter skrev Annika Bengtsson på Hallandsposten bland annat att ”De sju nycklarna är en skrämmande spänningsroman i högt uppskruvat tempo”.

Romanen handlar om Rebecka, en av sju internationella IT-profiler som bär nyckeln till internet. De sju nyckelbärarna finns på riktigt och en av dem kommer från Sverige, precis som Rebecka i romanen. IT-profilerna träffas regelbundet i Washington för att uppdatera systemet som styr internettrafiken. Om de inte gör det kommer nätet att gå ner och alla moderna samhällen gå under.

– En hel del platser, system och människor har jag hämtat från verkligheten. Sedan har jag ändrat på dem en hel del för att passa berättelsen, berättar Åsa Schwarz.

När nyckelbärare efter nyckelbärare blir utsatta för attentat förstår Rebecka att hon måste gå under jorden. Med sina extrema hackerkunskaper gör Rebecka och hennes följeslagare allt för att lösa gåtan. Spåren pekar åt alla håll: kinesiska underrättelsetjänsten, nynazistiska organisationer och NSA.

En natt vaknar Rebecka – medan hennes barn sover i rummet intill – med en pistol mot huvudet. Någon väser ”The key” …

Åsa Schwarz böcker har hittills getts ut i 20 länder. Förutom att vara en framgångsrik författare jobbar Åsa som säkerhetskrönikör och IT-säkerhetskonsult på Knowit, därav temat för boken.

Samtidigt som boken fortsätter att spridas har filmbolaget Yellow Bird, som bland annat svarat för internationella filmversioner av Stieg Larssons böcker, börjat utveckla en tv-serie baserad på Åsa Schwarz historia.

Utkommer 15 juni.

Åsa Schwarz uppmärksammade thriller De sju nycklarna släpps nu som pocket

De sju nycklarna – Årets bästa thriller 2017.
Lars Wilderäng, författare