Holmen delägare i franskt returpappersbolag

Holmen delägare i franskt returpappersbolag Holmen har förvärvat 38 procent av det franska returpappersbolaget Llau Redmat. Köpeskillingen uppgår till cirka tre miljoner euro. Förvärvet är strategiskt, då det stärker råvaruförsörjningen till Holmens spanska tidningspappersbruk Papelera Peninsular, vars produktion till hundra procent baseras på returpapper. Holmen är sedan tidigare delägare i returpappersbolag i Spanien och Portugal. Llau Redmat är verksamt i södra Frankrike, som tillsammans med den iberiska halvön utgör den naturliga marknaden för anskaffning av det returpapper Papelera Peninsular använder. Papelera Peninsular förvärvades av Holmen 2000. Brukets kapacitet uppgår till 170 000 ton per år och antalet anställda är cirka 225. För ytterligare information, kontakta gärna Holmens informationsdirektör Christer Lewell. Tel. 08-666 21 15. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT00410/wkr0002.pdf

Holmens affärsidé är att äga och förädla skog. Skogsinnehavet utgör basen för verksamheten, ett kretslopp där råvaran växer och förädlas till allt från trä för klimatsmart byggande till förnybara förpackningar, magasin och böcker. Skogen brukas för att ge god årlig avkastning och stabil värdetillväxt medan industrin drivs med fokus på lönsamhet och ökad förädling. 2019 uppgick Holmens omsättning till cirka 17 Mdr och antalet medarbetare till cirka 3 000. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. För mer information besök oss på holmen.com.