I dag: Ny befrielserörelse vill göra Västmanland samtalsvänligt

Varannan anställd har problem med dålig ljudmiljö på jobbet. Det visar nya under­sökningar som i dag, tisdag, presenteras vid en ljudmiljökonferens i Västerås. – Vi har startat en ”befrielserörelse” för bättre ljudmiljö, säger Birgitta Tell, vice förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).

Men det går att skapa samtals­vänliga miljöer, ofta med ganska enkla medel. Det gäller bara att veta hur. Vid konferensen i Västerås medverkar därför ledande akustikexperter som tipsar om ljudsmarta åtgärder i olika typer av lokaler.
Det behövs också en politisk vilja att satsa på ett samhälle med bättre ljudklimat. På tisdagskvällen arrangerar HRF ett öppet möte, där Bengt-Åke Nilsson (fp), kommunalråd i Västerås, och Anders Teljebäck (s), 2:e vice ordförande i grundskolenämnden i Västerås, deltar i ett panelsamtal om detta med Birgitta Tell. Hon hoppas på klara besked om att ljudmiljöfrågan ska tas på större allvar: – Det är dags för ett samtalsvänligt Västmanland.

BEFRIA SAMTALET: Tisdag 20 april, Quality Hotel, Vallby, Västerås.
Konferens: kl 9–16. Öppet möte: kl 18.30–19.30.
Utställning med ”ljudmiljösimulator” kl 9–16, 18–20.