Varannan har problem med dålig ljudmiljö på jobbet

Varannan anställd har problem med dålig ljudmiljö på jobbet. Det visar en ny rapport som Hörsel­skadades Riksförbund (HRF) presenterar i dag, torsdag. – Det här innebär en hälsorisk. Störande ljud är ett växande miljöproblem som måste tas på allvar, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.

– Störande ljud är en bortglömd arbetsmiljöfråga. Regelverken är alldeles för svaga, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Det drabbar inte minst kvinnodominerade arbetsplatser, som förskola och skola. Två av tre medlemmar i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund tycker att ljudmiljön är ett problem varje dag/varje vecka. Över hälften har ofta/ibland svårt att höra vad eleverna säger i klassrummet. Även på kontor är problemen stora; 57 procent tycker att ljudmiljön i kontors­landskap är störande. – Så här kan det inte få fortsätta, säger Jan-Peter Strömgren, som på torsdagen sjösätter HRFs ettåriga kampanj “Befria samtalet” med en utställning om ljudmiljö på Centralen i Stockholm.
– Vi vill vi få arbetsgivare, fack, kommuner, arkitekter och alla andra att börja tänka ”ljudsmart”. Det är dags för ett samtalsvänligt Sverige, där alla mår bättre – inte minst hörselskadade.

Ladda ner rapporten på www.befriasamtalet.se

Bilder på Jan-Peter Strömgren finns på www.hrf.se/bilder