HQ AB utnyttjar bemyndigande om att förvärva och överlåta egna aktier

Styrelsen för HQ AB beslutade den 15 april 2010, med stöd av det bemyndigande styrelsen erhållit av årsstämman tidigare samma dag, att utnyttja bemyndigandet att förvärva och överlåta egna aktier. Förvärv respektive överlåtelse kommer att ske på NASDAQ OMX Stockholm och till ett pris per aktie som ligger inom det vid förvärvs- respektive överlåtelsetillfället registrerade kursintervallet. Enligt styrelsens beslut ska högst 2.792.528 aktier förvärvas samt ska högst så många aktier överlåtas som vid var tid innehas av bolaget. Bolaget innehar per dagens datum inga egna aktier. För det fall förvärv av egna aktier verkställs fullt ut kommer bolaget att inneha 2.792.528 aktier, motsvarande tio (10) procent av bolagets utgivna aktier. Förvärv och överlåtelse ska verkställas under tiden från den 15 april 2010 fram till nästa årsstämma. Syftet med förvärv respektive överlåtelser av egna aktier är att uppnå flexibilitet beträffande storleken på det egna kapitalet. Verkställighet av beslutet att förvärva eller överlåta egna aktier är avhängigt marknadsvillkor, gällande regler och bolagets kapitalposition vid varje tidpunkt. Förvärv av egna aktier förväntas ge bolaget högre vinst per aktie och avkastning på eget kapital. HQ AB (publ) För ytterligare information: Mikael König, VD, 08- 696 17 00