Kommuniké från HQ AB (publ) årsstämma den 15 april 2010

Report this content

Vid HQ AB (publ) årsstämma den 15 april 2010 fattades bland annat följande beslut. Fastställande av resultat och balansräkningen Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2009. Utdelning 6 kronor per aktie Årsstämman fastställde utdelning för räkenskapsåret 2009 till 6 kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 20 april 2010. Utbetalning beräknas ske genom Euroclear Sweden AB den 23 april 2010. Ansvarsfrihet för styrelse och vd Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2009. Arvode Årsstämman beslutade att arvode åt styrelsens ledamöter ska utgå oförändrat med 600.000 kronor till styrelsens ordförande och med 100.000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter. Ersättning för ordförande i revisionsutskottet ska utgå med 120.000 kronor samt 60.000 kronor för ordinarie ledamot i revisionsutskottet. Särskilt arvode ska inte utgå till ledamot i ersättningsutskottet. Styrelseledamot som uppbär lön från bolaget ska inte äga rätt till arvode. Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning. Val av styrelse Årsstämman beslutade att styrelsen för tiden fram till och med nästa årsstämma ska bestå av nio ordinarie ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter valdes Stefan Dahlbo (omval), Carolina Dybeck-Happe (omval), Thomas Erséus (omval), Mikael König (omval), Curt Lönnström (omval), Johan Piehl (omval), Mats Qviberg (omval), Pernilla Ström (omval) och Catharina Lagerstam (nyval). Mats Qviberg valdes till styrelseordförande. Catharina Lagerstam, född 1962 är civilekonom, civilingenjör och har en doktorsexamen inom finansiella risker. Catharina är styrelseledamot i ElektronikGruppen BK AB, Alpcot Agro AB, Kommuninvest i Sverige AB, StyrelseAkademien Stockholm samt suppleant i Stiftelsen Franska Skolan. Tidigare erfarenhet inkluderar bl.a. Director of Analysis and Planning för Clearstream (Luxemburg), Treasurer och medlem av företagsledningen för SEC (Luxemburg), CFO för Hufvudstaden AB, Executive Officer vid Bankstödsnämnden samt styrelsemedlem för D. Carnegie & Co. Bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna stamaktier Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att förvärva och överlåta egna stamaktier motsvarande så många aktier att bolaget efter förvärven innehar högst en tiondel av bolagets samtliga aktier. Beslutet innebär även att HQ Bank AB inom ramen för värdepappersrörelsen får förvärva och överlåta aktier i bolaget enligt de förutsättningar som anges i 7 kapitlet 6 § lagen om värdepappersmarknaden. Förvärv respektive överlåtelse får ske över Stockholmsbörsen till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Antalet aktier som överlåts får uppgå till högst det antal aktier som bolaget förvärvat med stöd av bemyndigandet. Vidare innefattar bemyndigandet att styrelsen får besluta om att överlåtelse av aktier kan ske utanför Stockholmsbörsen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan bestämmelser om apport eller kvittningsrätt. Sådan överlåtelse får ske till ett pris i pengar eller värde på erhållen egendom som motsvarar börskursen vid tiden för överlåtelsen på de egna stamaktier som överlåts med den avvikelse som styrelsen finner lämplig. Förfarande beträffande valberedning Årsstämman beslutade att valberedningen ska bestå av en representant för envar av de fyra största aktieägarna eller aktieägargrupperna. Valberedningen kan därutöver besluta att bolagets styrelseordförande ska ingå i valberedningen. Namnet på valberedningens ledamöter samt de ägare dessa företräder ska offentliggöras senast sex månader före årsstämma och baseras på det kända ägandet omedelbart före offentliggörandet. Förfarandet beskrivs i sin helhet på bolagets webbplats, www.hq.se. Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare innebärande i huvudsak att ledande befattningshavare ska erbjudas ersättningar och förmåner som ska präglas av en sund balans mellan värnandet av koncernens finansiella stabilitet och förtroendet för den finansiella marknaden samt attraktiva marknadsmässigt konkurrenskraftiga ersättningar som premierar långsiktiga finansiella mål. Lönen ska bestämmas med beaktande av den enskildes ansvarsområden och erfarenhet. Ersättningen ska bestå av fast lön, pension och övriga förmåner. Flera ledande befattningshavare har i likhet med viss övrig personal beroende på anställningsavtal och avdelningstillhörighet rätt till rörlig ersättning enligt koncernens olika vinstandelssystem. Kostnaden för koncernens vinstandels¬system kan uppgå till högst 40 procent av rörelseresultat före vinstdelning, vilket som regel beräknas avdelningsvis. Det utgår inte någon rörlig ersättning om resultatet är negativt för den aktuella avdelningen. Styrelsen ska äga rätt att frångå ovanstående riktlinjer om styrelsen bedömer att det i ett enskilt fall finns särskilda skäl som motiverar det. Närmare information avseende de beslut som fattades på stämman kommer att tillhandahållas på bolagets webbplats, www.hq.se.