HSB Bank anlitar digital medarbetare: Ellen ger svar om bosparande

Report this content

HSB Bank anlitar digital medarbetare: Ellen ger svar om bosparande HSB Bank utvecklar sin internetbank och tar hjälp av Ellen, en digital medarbetare som svarar på frågor om HSBs bosparande. Ellen är en så kallad interaktiv guide från Artificial Solutions. Hon avlastar bankens manuella kundtjänst när HSB ändrar sina regler för bosparande. Ellen är avancerad programvara, som förstår frågor som skrivs i löpande text. Svaren kommer direkt på skärmen, och Ellen kan besvara nästan allt som den "levande" kundtjänsten måste känna till. Om hon ändå skulle bli svarslös berättar hon var och hur man får besked. - Vi har alltid många kundkontakter kring nyår. I år ändrar dessutom HSB sina regler för bosparande. Många söker efter information på vår hemsida, www.hsbbank.se. Därför är det naturligt att utveckla nättjänsten, så att kunderna får snabba svar utan att behöva vänta i telefon, säger HSB Banks vd Irma Tidlund. - Dessutom är Ellen vaken dygnet runt, också på kvällar och helger när många av bospararna vill ha svar på sina frågor, säger Irma Tidlund. Ellen, och hennes kunskap, kommer också att vara ett stöd för HSB- föreningarna när de får frågor om de nya bosparreglerna. Dialogen är mycket enkel. Ellen förstår en mängd uttryck, formuleringar, synonymer och olika böjningsformer. Hon förstår också innebörden i en fråga, även om den är lite otydligt formulerad. Och hon utvecklas ständigt. - Vi analyserar hur frågorna formuleras, och de svar som Ellen ger. På så sätt kan vi hela tiden komplettera dialogen, lägga till nya svar och öka förståelsen i frågorna. Hon lär sig nya saker hela tiden, säger Michael Söderström på Artificial Solutions. För mer information, kontakta: Birgitta Lerström, marknadschef HSB Bank, 08 - 785 35 78 Michael Söderström, marknadschef Artificial Solutions, 08 - 663 54 50 Du kan också träffa Ellen på HSB Banks hemsida, www.hsbbank.se. HSB Bank är Sveriges ledande nischbank för sparande och bostadsfinansiering. HSB Bank, som ägs av FöreningsSparbanken, erbjuder förmånliga in- och utlåningsräntor och bottenlån ända upp till 80 procent av marknadsvärdet för bostadsrätter. Tjänsten BolånDirekt ger den som söker lån via internet svar inom två minuter. Genom SparaDirekt kan den som vill öppna ett nytt bankkonto via internet och börja spara direkt. HSB Banks Kapitalkonto har tre år i rad toppat rankningen av sparkonton i tidningen Privata Affärers stora bankundersökning. År 2001 uppgick utlåningen till 7,6 miljarder kronor samt in- och upplåningen till 8,5 miljarder kronor. Resultatet före bokslutsdispositioner var 48,1 miljoner kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00110/wkr0002.pdf