HTF stämmer Systembolaget i Arbetsdomstolen för felaktiga avskedanden av butikschefer 2003 03 31 HTF har stämt Systembolaget i Arbetsdomstolen och yrkat att AD ska ogiltigförklara företagets avskedanden av fem butikschefer. HTF yrkar också på skadestånd för var och en av de fem cheferna. Grunden för HTFs stämning är att vi anser att Systembolaget utan grund har avskedat cheferna. Företagets policy i sakfrågan har varit mycket otydlig. Butikscheferna har stor erfarenhet och kompetens, alla har anställningstider på 20-30 år i Systembolagets tjänst. Dessutom kallade företaget till presskonferens och offentliggjorde avskedanden utan att ha tagit kontakt med de fackliga företrädarna. - Ett mycket anmärkningsvärt förfarande och ett cyniskt spel med trogna medarbetare. Från HTF sida är vi inte vana vid att stora, seriösa arbetsgivare beter sig på detta sätt. Det är brukligt på arbetsmarknaden att parterna förhandlat klart innan åtgärder vidtas, säger HTFs ordförande Holger Eriksson. - Det blir inte mindre anmärkningsvärt när vd Anitra Steen i stora annonser i dagstidningarna hävdar att det klagas för lite på Systembolaget. Nu har HTF gett Anitra Steen ett klagomål som vi är övertygade om att Arbetsdomstolen ger oss rätt i, avslutar Holger Eriksson. Ytterligare information ges av HTFs jurist Henrik Cronier 08-737 84 54, 070-699 74 89 Presschef Stina Andersson Tel: 08-737 81 04 Mobil: 070-636 91 20 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/19/20040318BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/19/20040318BIT00370/wkr0002.pdf