Oro för ökat antal uppsägningar av HTF-medlemmar

Oro för ökat antal uppsägningar av HTF-medlemmar Antalet varsel och uppsägningar har ökat jämfört med motsvarande period förra året. I mars 2002 sades 382 personer upp, i mars 2003 var antalet 580 personer. Det är främst inom branscherna flyg, resebyråer och "företagstjänster" (till exempel callcenters) som ökningen är mest påtaglig. Stockholmsområdet står för den största delen av ökningen, i övrigt varierar utvecklingen mellan olika regioner. - Utvecklingen är mycket oroande för HTF och våra medlemmar. Vi har ett ansvar att påtala problemet eftersom många av våra medlemmar arbetar på små arbetsplatser där varsel och uppsägningar är stora problem men inte ger några alarmerande rubriker. När vi summerar antalet HTF-medlemmar som drabbats ser vi att det är ett bekymmersamt läge, säger förbundsordförande Holger Eriksson. HTF undersöker varsel- och uppsägningssituationen för medlemmar på det privata tjänstemannaområdet två gånger per år. Varselbedömningen bygger på uppgifter från tretton regionkontor i landet. Regionkontoren har de bästa förutsättningarna för att inom respektive region beskriva och analysera situationen och utvecklingen eftersom de får direkt information från klubbar och medlemmar. För ytterligare information kontakta Börje Andersson, telefon 070-636 91 18. Resultatet av undersökningen finns att läsa på http://www.htf.se/pdf/varsel.pdf Pressekreterare Maria Mirsch Tel: 08-617 70 36 Mobil: 070-668 90 42 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030506BIT01120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030506BIT01120/wkr0002.pdf