Årets Julklapp 2005

Datum: 2005-12-01

Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Deloitte presenterar:

Årets Julklapp 2005 är ett pokerset

I år byter jultomten ut tomtemasken mot ett pokerface. Årets Julklapp 2005 är ett pokerset.

Det är det artonde året i rad som Handelns Utredningsinstitut (HUI) utser en produkt till Årets Julklapp. För att erhålla titeln skall en produkt uppfylla ett eller flera av följande tre kriterier:

? Produkten skall representera den tid vi lever i.
? Produkten skall vara en nyhet eller så ska det finnas ett nyväckt intresse för den under året.
? Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Årets Julklapp 2005, pokersetet, representerar en trend som är stark såväl i Sverige som utomlands. Sedan pokerspel på nätet lanserades kring millenniumskiftet har intresset vuxit snabbt. Tv-sända pokerturneringar, kändispoker och reportage om pokermiljonärer har bidragit till att inte bara göra poker rumsrent utan också glamoröst.

Enligt Svenska Spel finns det 200 000 pokerspelare bara i Sverige – ett faktum som också detaljhandeln har uppmärksammat. Inför årets julhandel laddar butikerna därför upp med spelmarker, kortlekar och gröna dukar. Pokerseten hittas i en rad branscher som exempelvis leksakshandeln, bokhandeln, spelbutiker och på stormarknader. Till och med i gör-det-själv butiker som Rusta, Ekohallen och Clas Ohlsons finns pokerset att köpa.

– Pokersetet representerar dagens tidsanda och det stora pokerintresset är tydligt. Produkten är egentligen flera hundra år gammal, men den upplever en renässans i årets julhandel, säger Emma Hernell, analytiker på Handelns Utredningsinstitut.

Korandet av Årets Julklapp utgör en del av HUI:s traditionsenliga julprognos. I år genomförs julprognosen i samarbete med Deloitte, ett av världens största konsult och revisionsbolag.

– Deloitte analyserar kontinuerligt den globala detaljhandeln och har gjort så i decennier. Vårt samarbete möjliggör att vi kan sätta den svenska julhandeln i relation till utvecklingen i andra länder. Vår förhoppning är att utveckla samarbetet med Deloitte för att till nästa år kunna bjuda på ännu mer information om julhandeln i olika delar av världen, kommenterar Fredrik Bergström, Vd på Handelns Utredningsinstitut.

Julhandeln slår rekord i år igen

Omsättningen i den svenska detaljhandeln har under sensommaren och hösten vuxit starkt och det bäddar för en god tillväxt också under december månad. HUI:s prognos för den egentliga detaljhandeln, som inte inkluderar systembolag och apotek, är en tillväxt med 5,8 procent i december månad. Det är en prognos som ligger i linje med den för USA, men i jämförelse med den europeiska julhandeln som förväntas gå betydligt trögare, är det en optimistisk prognos.

– Men den är alls inte orealistisk, säger Carl Eckerdal, analytiker på HUI. Tillväxten maj- september ligger på stabila 5,6 procent, därtill kommer statens julklapp till alla barnfamiljer genom en extra barnbidragsutbetalning i december månad, den kommer att komma detaljhandeln till del, säger Eckerdal.

Särskilt starka branscher i årets julhandel förväntas kläd- och skolhandeln liksom leksakshandeln vara. Leksakshandeln är också den bransch som förväntas ha den bästa omsättningen i den europeiska julhandeln enligt Deloittes bedömning.

HUI prognostiserar att försäljningen under julmånaden december totalt sett kommer att uppgå till 47,7 miljarder kr. Det innebär att svenskarna kommer att handla för drygt 5000 kr person under december månad. Av denna summa tillfaller ca 2000 kr dagligvaruhandeln och ca 3 000 kr detaljhandeln.

För frågor kontakta:

Årets Julklapp: Årets Julprognos:

Emma Hernell Carl Eckerdal 08-762 72 95 08-762 72 85 0730-58 72 95 070-497 11 98