Obeskattade cigaretter kostar staten 2 miljarder per år

Pressmeddelande: Obeskattade cigaretter kostar staten 2 miljarder per år Studie visar att över ett av sju cigarettpaket inte är skattade i Sverige.
Handelns utredningsinstitut (HUI) har på uppdrag av Svenska Tobaksleverantörsföreningen analyserat marknaden för obeskattade cigaretter. Denna innefattar cigaretter som smugglats in i landet alternativt förts in av privatpersoner på resande fot. För att uppskatta storleken på denna marknad har 10 000 cigarettpaket analyserats. Resultatet visar att drygt 15 procent inte är beskattade i Sverige. Denna skattning är förmodligen i underkant eftersom HUI inte har haft möjlighet att identifiera förfalskade paket samt p.g.a. att vissa märken säljs i butik till priser som ej täcker totala skattesatser och kostnader.

HUI har också genomfört en attitydundersökning med hjälp av Temo/Synovate. Denna visar att acceptansen för billiga cigaretter som förts in från utlandet är hög samt att tillgången på billiga cigaretter upplevs ha ökat.

Rapportens huvudsakliga slutsatser ? Den svarta sektorn, eller marknaden för obeskattade cigaretter, är stor. HUI har räknat 10 000 cigarettpaket och drygt 15 procent visade sig sakna svensk varningstext. ? Attityderna till billiga cigaretter som förts in ifrån utlandet tycks vara öppna och tillgängligheten har enligt en konsumentundersökning vi genomfört ökat.
o 6 av tio rökare uppger att de tycker det är OK att köpa billiga cigaretter som har förts in från utlandet.
o 47 % upplever att tillgängligheten på sådana cigaretter har ökat medan endast 7 % upplever motsatsen.
? Den organiserade brottslighetens uppskattas spela en stor roll i den illegala tobakshandeln. En ökad efterfrågan på obeskattade cigaretter i Sverige riskerar därför att medföra ökad brottslighet.
? De förlorade skatteintäkterna till följd av obeskattade cigaretter uppgick till nästan 2 miljarder kronor år 2007.

Bifogat hittar du rapporten i sin helhet.

Kontaktpersoner: Martina Elfgren Lilja, VD Tobaksleverantörsföreningen 08-762 77 23 Mattias Danielsson, Utredare HUI, 08-762 72 84 Jonas Arnberg, tf vd HUI, 08-762 72 90.

AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT (HUI) Organisationsnr. 556185–8498 Besöksadress: Regeringsgatan 60 E-post hui@hui.se Telefon: (vx) 08 - 762 72 80 Postadress: 103 29 Stockholm www.hui.se Telefax: 08 - 679 76 06

1 HUIs Konjunkturprognos 2007:1