Human Care introduceras på börsen

Human Care introduceras på börsen Human Care är ett medicintekniskt företag och en av världens största producenter av taklyftssystem för vårdsektorn. Verksamheten startade 1993; idag finns Human Cares produkter förutom på den europeiska marknaden även i USA och Japan. Den organiska tillväxten har de senaste åren överstigit 30 procent årligen, och företaget har varit mycket lönsamt ända sedan starten; historiskt sett har rörelsemarginalen varit minst 15 procent. Styrelsen har nu beslutat om en ökad expansionstakt, och som ett led i den fortsatta expansionen genomförs en nyemission under perioden 4-31 maj, varefter bolagets aktier kommer att noteras på AktieTorget. "Expansionstakten kommer att ökas genom förvärv av i första hand skandinaviska medicintekniska bolag som, liksom Human Care, blivit konkurrenskraftiga inom sin speciella nisch", säger Per Nilsson, VD i Human Care. "En börsnotering gör det möjligt att via apportemissioner samla dessa bolag i en gemensam koncern, vilket skapar många fördelar i form av gemensamma resurser och ökad spridning på marknaden. Genom samverkan i utvecklingsprocessen skapas också möjligheter till utveckling av nya, unika produkter", fortsätter Nilsson. När Human Cares produkter introducerades 1993 innebar det ett närmast revolutionerande nytänkande för patientlyftsmarknaden. Taklyftssystemets unika tekniska lösningar och mobilitet gjorde snabbt produkterna populära bland både vårdare och vårdtagare. Marknadsandelen i Sverige är för närvarande ca 20 procent. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT01140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT01140/bit0002.pdf