Gör något annorlunda i sommar – följ med på en utmanande expeditionsresa i Nordpolen

Vilda isbjörnar, valar, häpnadsväckande glaciärer och utmanande polarexpeditioner är bara några av de saker som väntar de djärva äventyrare som bestämmer sig för att göra något utöver det vanliga i sommar. Under juni, juli och augusti kryssar nämligen Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Nordstjernen kring jordens nordligaste område Nordpolen, där resenärerna erbjuds makalösa utforskningsexpeditioner kryddat med midnattssol på Svalbard.

Det här är en resa för de med stadiga fötter. Det finns inga uttalade fysiska krav men terrängen är ojämn och landstigningarna görs med snabba polarcircle-båtar, därför är det en fördel med sportig attityd.

De som lockas av detta får alltså i sommar möjligheten att bestiga och utforska isbjörnarnas land. Istället för sommarvärme möts deltagarna av is, vind, snö och hav i ett rike av både orörd arktisk vildmark och känslig biologisk mångfald – där isbjörnen tronar på toppen av näringskedjan.

Utöver de äventyrliga aktiviteterna i äkta expeditionsstil får resenärerna också se lämningar från forna tiders nybyggare och pälsjägare. Atmosfären är speciell och än idag kan man känna av en medryckande Klondyke-stämning i Longyearbyen, Barentsburg och Ny Ålesund, som är några av resans stopp.

En tur till isbjörnarnas rike under den här tiden av året är en av de mest exotiska arktiska upplevelserna man kan unna sig. Speciellt roligt blir det eftersom resan görs mitt i den svenska sommaren!

Avgångar hela sommaren
MS Nordstjernen avgår för expedition från Longyearbyen två gånger i veckan hela sommaren, på tisdagar och fredagar. Resenärens expedition startar dagen före med en inkluderad hotellövernattning och paketen inkluderar helpension och transfers från flygplatsen.

Den normala resan sträcker sig över 6 dagar men för den som vill kan resan förlängas. I samarbete med Spitsbergen Travel erbjuds extra utflyktssugna resenärer att förlänga sin vistelse, antingen genom att anlända tidigare eller genom att stanna kvar, och utforska det vilda Svalbard ytterligare.

Boka och läs mer om Hurtigrutens utbud av äventyr på www.hurtigruten.com

För mer information vänligen kontakta:
Jacob Trampe Broch, Marknadschef på Hurtigruten
Email: jacob.trampe.broch@hurtigruten.com

Om Hurtigruten
Hurtigruten ASA är originalkryssningen längs kusten sedan 1893. Bolaget transporterar gods, passagerare och turister till 34 hamnar längs den unika norska kusten mellan Bergen och Kirkenes – varje dag, året om. Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Fram seglar i Antarktis, i Europa, på Spetsbergen och kring Grönland.