Hurtigruten genom fönstret

Report this content

Kära journalister och alla ni andra som tar emot mitt nyhetsbrev, Jag har haft en fantastisk sommar! Hoppas att ni också haft det! Det blev två utropstecken i rad, men det var den värd. Sommaren alltså. Den som jag till stor del tillbringat i stugan på Västkusten, med fisknäten i sjön och datorn uppkopplad mot firmaservern. Det har nämligen varit oerhört mycket att göra just i sommar, för Hurtigruten har gått som tåget - om ni ursäktar den urspårade metaforen.

Bästa halvåret på länge! Eftersom vi är ett börsnoterat företag får jag inte berätta om hur bra det har gått under första halvåret i år. Men jag kan i alla fall säga att det har gått alldeles utomordentligt bra och att trafikökningen från Sverige – och mina övriga marknader, dvs. Finland och Baltikum – kan räknas i ett stort antal procent. Exakt hur mycket kommer ni att få reda på i de officiella rapporterna från huvudkontoret. Personligen vill jag bara säga att jag är jäkligt nöjd. De som känner mig vet att jag inte är nöjd över vad som helst.

Hurtigruten genom fönstret! Nu kommer vi med en riktigt stor nyhet, som gör det både lättare och roligare att skaffa information om Hurtigruten och alla våra intressanta erbjudanden. Det handlar om touchscreendatorer med mängder av Hurtigruteninformation, som till att börja med ska finnas på 10 resebyråer i Stockholmsområdet, men som så småningom kommer att finnas på de flesta större byråer. Datorerna kan användas både inne i butikerna, när du t.ex. väntar på en ledig agent, och i skyltfönstren. Det fina i kråksången är att all information kan tas fram genom fönstret. Om butiken är stängd eller öppen spelar alltså ingen roll. Genom att röra vid olika ytor på skärmen kan den intresserade ta fram erbjudanden, kryssningsinformation, fakta om utflykter och evenemang, se på nyheter och väderinformation och skicka önskad info vidare till sin egen och andras mobiltelefon och dator. Den som vill överraska familj och vänner kan också skicka vykort med Hurtigruteninformation genom skrivfunktionen på skärmen. "Hej syrran, nu när du fyller år kanske vi ska göra en Hurtigrutenresa. Just nu är det 25 procents rabatt på kryssningar från Kirkenes till Bergen. Ska vi slå till? Hälsningar, Hanna". Skärmarna kommer att placeras ut under september. Håll ögonen öppna. Kanske kan du få syn på ett riktigt bra erbjudande att skicka vidare!

Sommarsäsongen har en fin finalmånad Snart går vi in i september och det betyder att sommaren på Hurtigruten går mot sitt slut. Men dessförinnan ska ni veta att den fyra dagar långa golfresan norr om polcirkeln har högsäsong under just september, att september räknas som en sommarmånad längs stora delar av den norska kusten och att många av de bästa specialarrangemangen äger rum långt in i september och i vissa fall till och med in i oktober. Dit hör t.ex. havsörnssafarin norr om Trollfjorden, utflykten till världsarvområdet Vega och färden längs "århundradets byggnadsverk", Atlanthavsvägen, som alla körs till den 15 september och det uppskattade evenemanget Frukost på Nordkap, som äger rum ända till den 7 oktober. Den näst sista Grönlandskryssningen med "Fram" går dessutom till nordöstra Grönland den 13 september.

Två veckor i Leif Erikssons kölvatten Som många av er vet är Hurtigrutens resor med M/V Fram på Grönland häftiga upplevelser. Fantastisk natur, otroliga isberg, unika miljöer och annorlunda människor. Och så ett bekvämt fartyg som är specialbyggt för arktiska farvatten. Min personliga favorit är den stora kryssningen som går från Kangerlussuaq ända upp till Thule på norra Grönland, men för den som inte vill se is under 15 dagar rekommenderar jag åttadagarsresan som går från Kangerlussuaq till Diskobukten och Uummannaq. Det är den optimala Grönlandsresan. Men den kanske mest unika av alla de kryssningar som Fram gör med Grönland som "ingrediens" är den som går den 26 september från Reykjavik, fortsätter längs Grönlands ostkust och sedan besöker de delar av södra Grönland där många av vikingarnas bosättningar fanns under nordbornas långa tid på ön. T.ex. Quassiarsuk, där Erik den Röde bosatte sig år 982 och där man fortfarande kan se resterna efter hans långhus och den kyrka som han byggde åt sin hustru Tjodhildur. Efter besöken i denna över tusen år gamla vikingavärld fortsätter Fram västerut i samma farvatten som vikingarna seglade i när de besökte de legendariska landområdena Helluland, Markland och Vinland, som alla utgjorde delar av Nordamerikas ostkust. Fram lägger till i St Anthony på Newfoundland och passagerarna besöker den utgrävda och delvis rekonstruerade vikingabosättningen i LAnse aux Meadows. Resan fortsätter därefter till Red Bay i Newfoundland och till Baddeck i Nova Scotia innan den avslutas i provinsens huvudstad, Halifax. Snart är hon i Antarktis Vinterhalvårets Antarktiskryssningar blir något alldeles extra. Visserligen kommer Hurtigruten enbart att ha ett fartyg därnere i den vita världen, men eftersom det handlar om M/V Fram är det ju det bästa och mest miljöanpassade av alla fartyg som kryssar i dessa farvatten. Säsongen invigs den 1 november med en fantastisk, 19 dagar lång kryssning från Buenos Aires via Falklandsöarna, Sydgeorgien och Sydorkneyöarna till själva Antarktis, där bland annat Deception Island, Cuverville Island och Wilhelmina Bay står på det digra programmet. Efter fyra dagar vid den vita världsdelen går resan över Drakes sund till Ushuaia i Eldslandet, världens sydligaste stad. Samma resa, fast i omvänd ordning, avslutar säsongen den 25 februari. Däremellan gör Fram två femtondagarskryssningar kallade "De chilenska fjordarna och Antarktis", med Ushuaia och Eldslandet som utgångspunkt och Sydshetlandöarna vid Antarktis som höjdpunkt. Den 17 december går en 17 dagar lång kryssning från Ushuaia till Falklandsöarna, Sydgeorgien, Sydorkneyöarna och Antarktishalvön och tillbaka till Ushuaia. Andra och 11 januari går två tiodagarskryssningar till Antarktis, bl.a. med besök på Sydshetlandsöarna och i Neko Harbour på Antarktishalvön. Tre 13 dagar långa kryssningar, 20/1, 1/2 och 13/2 avslutar Antarktisexpeditionerna innan det är dags för Frams återsegling från Ushuaia till Buenos Aires för vidare seglingar mot norr och den nordiska våren. Vilket urval av unika kryssningsäventyr! Jag vet hur enastående upplevelsen är att kryssa bland bergsmassiv, isberg och pingvinkolonier därnere, för jag har själv gjort det. Bättre program än det här går inte att hitta. Höst på norska kusten Jag har hävdat det många gånger och gör det gärna igen, nu när jag har er fulla uppmärksamhet. Den bästa årstiden på den norska kusten är den mörka! Fast vi kallar den inte mörkertiden, hösten eller vintern utan Det blå ljusets tid. Det är under den tiden som Hurtigruten och alla dess passagerare ger sig av på ljusjakt. Just det, på jakt efter ljuset, för det finns där på ett fascinerande sätt även om det inte är lika närvarande som under Midnattsolperioden när man faktiskt inte ens tänker på ljuset eftersom det är där hela tiden. "Jakten på ljuset", från den blå skymningen över kustfjällen till det flammande norrskenet och den gnistrande stjärnhimlen gör höst- och vinterresorna till alldeles speciella upplevelser. Och alla de arrangemang och specialteman som finns under vintersäsongen, t.ex. vikingagillen på Lofoten, snöskoterutflykter och hundspannsäventyr bidrar till att skapa spänning och äventyrskänsla.

Musik ombord Den som älskar jazz ska kryssa med oss den 12 oktober. Då spelar ett antal av Nordens bästa jazzmusiker från tidiga morgonen till sena kvällen ombord på Hurtigrutens M/S Midnatsol. Griegvänner ska rikta in sig på den 16 – 21 oktober. Då spelas den store kompositörens musik och den som vill veta mer om honom kan lyssna på föredrag. Mellan den 4 och 9 januari uppträder den norska operan på M/S Trollfjord under en specialresa från Tromsö till Oslo med sina bästa solister och sin konsertorkester. Resan avslutas med en föreställning på det nya operahuset i Oslo. Och så allt annat som äger rum på och omkring Hurtigruten. Mycket är det, men allt får inte plats i det här brevet. Men ni får förstås gärna ringa mig och fråga. Vi hörs!

Anne på Hurtigruten