Vinterljuset fortsätter att skapa intresse för resor med Hurtigruten

Pressmeddelande 2009-10-23

Hunting the Light återkommer Vinterljuset fortsätter att skapa intresse för resor med Hurtigruten "Hunting the Light" heter de speciella vinterresor som under flera år bidragit till att öka intresset för norska Hurtigrutens kryssningar i havet vid Nordkalotten. Trots den mörka årstiden i vår del av världen handlar det om resor i ljusets tecken, inte bara i det klara, men kortvariga dagsljuset längst i norr, utan också om det unika, mörkblå nattljuset som skapas av stjärnornas och månens samspel med hav och snötäckta landmassor. När polarnatten faller handlar det också om norrskensskådning, strandhugg med slädturer, träffar med vikingahövdingar, Nordkap i snö och solsken, bekantskap med fantastiska, stråkastarbelysta bergsformationer och snöskoterturer över vita, månbelysta snöfält. Den som har förmånen att delta i ljusjakten får dessutom lära sig bakgrunden till det unika blå vinterljuset i norr, hur norrskenet uppkommer och var och när det förekommer mest, historien om de gamla vikingakungarna och kustens folksagor och berättelserna bakom de uråldriga bergsformationerna. Under kryssningarna mellan Bodö ett stycke norr om Polcirkeln och Kirkenes invid den ryska gränsen får de dessutom vara med om aktiviteter som polcirkeldop och specialkomponerade måltider ombord på sitt Hurtigrutenskepp. Tack vare framgångarna med tidigare års "Hunting The Light" återkommer vintertemat för fjärde året i rad på Hurtigrutens rutter från Bodö till Kirkenes. Årets jakt på ljuset följer till stora delar de tidigare arrangemangen, men nya moment har tillkommit för att göra upplevelserna ännu bättre och mer anslående.
– Den som inte har upplevt Nordnorge under mörkertiden har gått miste om en storartad upplevelse, säger Anne Ljungdahl, som är marknadschef för Hurtigruten i Sverige, Finland och Baltikum. Det här är en del av Skandinavien som är helt fantastisk på vintern och som bjuder på upplevelser helt i klass med Midnattssolen, fast tvärtom. Det är ljusnyanser från så många källor som bjuder på de starka intrycken, inte den aldrig nedgående solen. Alla de som redan gjort en vinterkryssning med Hurtigruten kan vittna om detta och många av dem kommer tillbaka för att återuppleva vinterljuset.

Hunting the Light ombord på Hurtigruten är en överraskande och omväxlande vinterföreställning. Den första akten inleds vid ombordstigningen i Bodö och varar fram till tilläggningen i Tromsö. Här ingår bland annat ett möte med Lofotens största vikingahövding och ett äkta vikingablot i hans hall. Senare på natten bjuds på rykande färska och varma fiskkaker på däck, när fartyget stannar till utanför den berömda Trollfjorden och sedan stävar vidare in i det smala Stamsundet. Efter tilläggningen i Tromsö kan de mer aktivitetssugna deltagarna ge sig ut på hundspannskörning på vita vidder i närheten av Nordatlanten. Därefter fortsätter fartyget in i ett av världens intensivaste norrskensområden, där det flammande himmelsljuset ofta visar sig med stor kraft. Det är en upplevelse som förstärks av kaptenens berättelser om detta nordliga himlafenomen och om hur det påverkat kustkulturen.

Vid uppehållet i Honningsvåg går färden till den vintriga Nordkapsklippan och ljuset över Ishavet. På vägen in i Kjöllefjord, längst i norr och passerar den samiska kultplatsen Finnkyrkan, en unik bergsformation som plötsligt får liv genom ljusets spel. Från Kjöllefjord åker deltagarna snöskoter över nordligaste Europas vita vintervidder till fiskeläget Mehamn där de åter går ombord på fartyget. Den som älskar skaldjur kan med fördel också följa med och uppleva när lokala fiskare tar upp sina särskilda kungskrabbetinor med fångst av världens största skaldjur, den lika läckra som jättelika kungskrabban. Dagen avslutas också med ett festbord fulldukat med havets läckerheter och resans deltagare föräras diplom som bevis på sina upplevelser.
"Hunting the Light" bokas som resor från Bodö till Kirkenes genom Hurtigruten eller genom bolagets många återförsäljare över hela Sverige. För ytterligare information, kontakta Marknadschef Anne Ljungdahl, Hurtigruten, telefon 054-15 73 50, mobiltelefon 070-266 0547, e-post: anne.ljungdahl@hurtigruten.com På Hurtigrutens webbsida, www.hurtigruten.com, finns förutom bred och aktuell information om destinationer, fartyg och reseerbjudanden, ett arkiv med högupplösta bilder för nedladdning.