Ambitiösa klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative

Husqvarna Group är världens första skogs- och trädgårdsföretag samt det första svenska börsbolaget som får sina klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative.

Science Based Targets Initiative hjälper företag att sätta ambitiösa mål för att minska CO2 utsläppen för att hålla den globala temperaturökningen under 2°C, ett mål som sattes i Parisavtalet om klimatförändringar 2015. Science Based Targets Initiative är ett samarbete mellan Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact, CDP och World Resources Institute (WRI).

Koncernen har satt som mål att till 2020 minska CO2-utsläppen med 10 procent, mätt som intensitet, genom hela värdekedjan. De absoluta CO2-utsläppen ska minskas med 33 procent till 2035, med basår 2015.

”Våra mål är ambitiösa, mätbara och nu även godkända av en oberoende organisation. Våra klimatmål syftar till att minska våra utsläpp genom värdekedjan – från våra leverantörer till användningen av våra produkter. Att förverkliga dessa mål stärker inte bara vår affär, det levererar även ett värde till våra anställda, kunder och investerare. Att sätta mål och få dem godkända av Science Based Targets, visar att vi på allvar vill bidra till en fossilfri framtid, säger Kai Wärn, VD och koncernchef, Husqvarna Group.

Lila Karbassi, Chief, Programmes, UN Global Compact, en av Science Based Targets samarbetspartners säger:

"Husqvarna Group ser det som en möjlighet -men också nödvändigt- att vara en del av den förändring som måste ske till ett samhälle med lägre utsläpp. Genom att de nu fått sina ambitiösa mål godkända, har de en väldefinierad väg till att minska sina utsläpp, vilket kommer att hjälpa dem att säkra deras tillväxt. Andra företag som har satt miljömål har sett fördelar som ökad innovation, stärkt förtroende från investerare samt förbättrad lönsamhet och konkurrenskraft. Vi uppmuntrar andra företag att följa Husqvarna Group."

Husqvarna Group ska minska CO2-utsläpp genom värdekedjan inom följande områden:

Produktanvändning

• Skifta från bensin till batteridrivna produkter
  • Innovativa lösningar som förbättrar bensindrivna produkter

Transport

• Produktion nära kunden och direkt distribution
  • Optimera förpackningar för att effektivisera transporter

Tillverkning

• Ökad energieffektivitet i produktionen genom optimerade arbetsmetoder och processer
  • Användning av förnyelsebar el och/eller energi genererad från solpaneler

Inköp

• Samarbete med de 150 största leverantörerna för att påverka genom värdekedjan

För mer information:

Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager
Phone: +46 8 738 90 80
asa.larsson@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2015 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har över 13 000 medarbetare i 40 länder.

Science Based Target Initiative
www.sciencebasedtargets.org