Bokslutskommuniké 2016

Kai Wärn, VD och koncernchef:
Den säsongsmässiga rörelseförlusten i fjärde kvartalet halverades från -212 Mkr till -108 Mkr, exklusive jämförelsestörande poster föregående år. Effektiviseringarna motverkade den något svagare försäljningen i det säsongsmässigt mindre fjärde kvartalet. Förbättringarna var särskilt starka i divisionerna Consumer Brands och Construction.

Vi är stolta över utvecklingen under 2016. Jämfört med föregående år har rörelseresultatet förbättrats kvartal efter kvartal till följd av vårt fokus på effektivisering vilket gjort det möjligt för oss att motverka de negativa valutaeffekterna på cirka -430 Mkr för helåret och samtidigt öka våra investeringar för att främja vår ambition om lönsam tillväxt. Koncernens rörelseresultat för 2016 förbättrades med 8% till 3 218 Mkr och motsvarande rörelsemarginal ökade till 8,9% (8,2), exklusive jämförelsestörande poster. Som en följd av den fortsatt goda resultatutvecklingen föreslår styrelsen att utdelningen för 2016 höjs till 1,95 kronor (1,65) per aktie.

Ett tydligt exempel på kraften i våra effektiviseringar under 2016 är Divisionen Consumer Brands där vi, trots utmanande omständigheter, 10% lägre omsättning och negativa valutakurseffekter på cirka -160 Mkr, uppnådde milstolpen nollresultat för helåret. Framöver ger detta divisionen möjlighet att fortsätta att fokusera på kostnadseffektivitet samtidigt som vi söker nya lönsamma affärsmöjligheter.

Våra tre andra divisioner visade under 2016 en sammanlagd nettoomsättningstillväxt på över 3% och ett förbättrat rörelseresultat. Förvärvet av Pullman Ermator som slutfördes i mitten av januari 2017 passar strategiskt mycket bra för divisionen Construction och för mer sig ytterligare tillväxtmöjligheter på den attraktiva marknaden för golvslipning och polering. Det återspeglar också vår ambition att växa divisionen Constructions andel av Husqvarna Group.

Ett annat område där jag med stolthet ser att vi ökar ambitioner och aktiviteter är hållbart och ansvarsfullt företagande. Som ett av de första svenska företagen har vårt åtagande att minska koldioxidutsläppen i enlighet med klimatkonferensen i Paris (COP21) verifierats och godkänts av ”Science Based Targets Initiative”. Därmed bidrar vi med vår beskärda del för att hålla den globala uppvärmningen under 2°Celcius, jämfört med förindustriell nivå.

Jag förväntar mig att vi, under 2017, kommer att ta ännu ett steg framåt när det gäller vår finansiella utveckling och leverera lönsam tillväxt.

Fjärde kvartalet 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 5 768 Mkr (5 672), vilket motsvarar -3% justerat för valutakurseffekter.
  • Rörelseresultatet förbättrades till -108 Mkr (-212), exklusive jämförelsestörande poster.

Helåret 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 35 982 Mkr (36 170).
  • Rörelsemarginalen nådde 8,9% (7,8).
  • Rörelseresultatet ökade med 14% till 3 218 Mkr (2 827), trots ogynnsam valutapåverkan om cirka -430 Mkr.
  • Resultat per aktie efter utspädning ökade till 3,66 kronor (3,28).
  • Styrelsen föreslår en ökning av utdelningen till 1,95 kronor per aktie (1,65).

Telefonkonferens
En kombinerad press- och telefonkonferens med Kai Wärn, VD och koncernchef, och Jan Ytterberg, CFO, hålls klockan 10:00 på Husqvarna Groups kontor på Regeringsgatan 28 i Stockholm den 9 februari 2017. För deltagande, ring 08-5033 6434 eller +44 (0) 8444933800, tio minuter innan konferensen börjar. Telefonkonferensen kommer även att sändas direkt via internet på www.husqvarnagroup.com/ir. En inspelning av konferensen kommer att läggas ut på www.husqvarnagroup.com/ir senare samma dag.

Jan Ytterberg, Finansdirektör, tel. 08-738 90 77
Tobias Norrby, Investerarkontakter, tel. 08-738 93 35

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2017 klockan 08:00.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.