• Husqvarna Group/

Husqvarna Group förvärvar verksamhet inom markkomprimerings- och betongprodukter för att stärka positionen inom betongytor och betonggolv

Husqvarna Groups Construction-division har tecknat avtal om förvärv av Atlas Copcos Light Compaction & Concrete Equipment-verksamhet.

"Atlas Copcos Light Compaction & Concrete Equipment-verksamhet passar bra i Husqvarna Constructions strategi för att expandera djupare i marknadssegmentet för betongytor och golv", säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group. "Förvärvet kommer ytterligare stärka vår ledarskapsposition inom detta segment och komplettera de övriga nyliga förvärven. Strategiskt stödjer uppbyggandet av detta område också vår övergripande ambition att öka Construction-divisionens del av Husqvarna Group."

"Vi är kända för att skapa innovativa, integrerade kundcentrerade lösningar med fokus på kundproduktivitet. Atlas Copcos lätta markkomprimerings- och betongprodukter är logiska kompletteringar av vårt nuvarande sortiment inom betongytor och golv. Det kommer att göra det möjligt för oss att stödja våra kunders verksamhet genom hela processen vid skapande av betonggolv ", säger Henric Andersson, VD för Husqvarna Construction.

Atlas Copco Light Compaction & Concrete Equipment, en del av Atlas Copco Power Technique, är världsledande inom detta affärssegment och omsatte cirka 570 miljoner kronor 2016. Förvärvet omfattar bland annat produktutbud, verksamhet och produktutveckling i Bulgarien samt specifika försäljnings- och serviceresurser som kommer att förstärka Husqvarna Constructions befintliga organisation. Av de cirka 200 anställda finns merparten i Bulgarien men också på alla andra nyckelmarknader.

"Detta ger oss en bra tillväxtmöjlighet eftersom lätta produkter för byggnadsindustrin verkligen är Husqvarna Constructions kärnkompetens", förklarar Henric Andersson.

Ytterligare detaljer kommer att meddelas närmare slutförandet, vilket förväntas ske första kvartalet 2018. Förvärvet är föremål för godkännande från konkurrensmyndigheter och påverkan på Husqvarna Groups resultat under 2018 kommer att vara begränsad.

Tobias Norrby, Husqvarna Group Investor Relations, +46 8 738 93 35
Åsa Larsson, Global Media Manager + 46 8 738 90 80

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.