Husqvarna Group och Briggs & Stratton når förlikning som löser motorleveranser 2022

Husqvarna Group och Briggs & Stratton, LLC (B&S) har nått en förlikning avseende leveranser av motorer för åkgräsklippare. Enligt förlikningens villkor kommer B&S att leverera majoriteten av de motorer som behövs inför säsongen 2022. Därutöver har parterna enats om att bibehålla ett modifierat leverantörsförhållande in i säsongen 2023.

Husqvarna Group har sedan tidigare kommunicerat att en brist på motorer potentiellt skulle kunna leda till en negativ finansiell effekt under 2022. Förlikningen innebär att stämningsansökan mot B&S dras tillbaka och att Husqvarna Group inte längre förväntar sig någon materiell finansiell effekt.

”Vi har uppnått ett tillfredsställande resultat som gjort det möjligt att säkra produkter till våra kunder”, säger Glen Instone, tillförordnad chef för Husqvarna-divisionen och CFO för Husqvarna Group.

För ytterligare information, kontakta:
Investerare: Johan Andersson, Vice President Investor Relations, +46 702 100 451 eller ir@husqvarnagroup.com
Media: Daniel Frykholm, Husqvarna Groups pressavdelning, +46 8 738 9080 eller press@husqvarnagroup.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 november 2021 kl. 22.00 CET.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2020 uppgick till 42 miljarder kronor och koncernen har cirka 12 400 medarbetare i 40 länder.