Omvandling av aktier

Enligt Husqvarna AB:s bolagsordning har ägare av A-aktier rätt att få sådan aktie omvandlad till B-aktie. Omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget. När en sådan omvandling har skett, är Husqvarna AB skyldigt enligt lag om handel med finansiella instrument att offentliggöra uppgifter om förändringen.

Under februari 2018 har, på begäran av aktieägare, 1 425 A-aktier omvandlats till B-aktier. Det totala antalet röster uppgår därefter till 158 894 076,2.

Det totala antalet registrerade aktier i bolaget uppgår till 576 343 778 aktier varav 112 510 776 A-aktier och 463 833 002 B-aktier.

Informationen är sådan som Husqvarna AB ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 februari 2018, klockan 09:00.

08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 39 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.