Roger Leon ny chef för Konsumentprodukter Nordamerika

Roger Leon har utsetts till ny chef för affärssektorn Konsumentprodukter Nordamerika och medlem av Husqvarnas koncernledning fr o m den 1 juli 2008. Han efterträder Robert E. Cook, som går i pension.

Roger Leon är idag Chief Operating Officer för Husqvarnas Konsumentprodukter Nordamerika. Han anställdes 1989 i Electrolux där han haft ett flertal ledande befattningar inom både utomhusprodukter och vitvaror, bland annat inom finans, tillverkning och logistik. Han är född 1954 och har en examen i juridik.

Husqvarna avknoppades från Electrolux och börsnoterades i juni 2006.

För mer information kontakta Åsa Stenqvist, Chef för koncernstab Information och Investerarkontakter,
telefon 08-738 64 94.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2017 uppgick till 39 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.