Valberedning för Husqvarna AB inför årsstämma 2012

I enlighet med beslut vid Husqvarnas årsstämma den 4 maj 2011 ska ledamöterna i valberedningen inför årsstämman 2012 utses av de per den 31 augusti 2011 fyra till röstetalet största aktieägarna i bolaget vilka förklarat sig villiga att deltaga. Därutöver ska valberedningen bestå av Husqvarnas styrelseordförande.

Valberedningen har utsetts av Investor AB, L E Lundbergföretagen AB, Alecta Pensionsförsäkring, ömsesidigt och Swedbank Robur fonder. Dessa har utsett varsin representant, enligt nedan, att tillsammans med styrelsens ordförande utgöra Husqvarnas valberedning.

Valberedningens ledamöter:

Petra Hedengran (ordförande) Investor AB
Claes Boustedt, L E Lundbergföretagen AB
Ramsay Brufer, Alecta Pensionsförsäkring, ömsesidigt
Jan Andersson, Swedbank Robur fonder
Lars Westerberg, styrelseordförande i Husqvarna AB

Valberedningen kommer att förbereda förslag till årsstämman 2012 avseende bl a stämmoordförande, styrelseledamöter, styrelseordförande, styrelsens ersättning, revisorsarvoden samt valberedningens sammansättning och uppgifter inför årsstämman 2013.

Årsstämman för Husqvarna AB kommer att hållas den 28 mars 2012.

Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till

nominationcommittee@husqvarna.se senast den 1 februari 2012.

Boel Sundvall, Informationsdirektör, 08-738 70 18
Tobias Norrby, investerarkontakter, 08-738 83 35
Husqvarnas pressjour, 08-738 70 80 eller press@husqvarna.se

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare. Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var cirka 15 000.