Kommuniké från årsstämma i Husqvarna AB (publ)

Årsstämman i Husqvarna AB (publ) hölls den 27 april 2010 i Jönköping. Fastställande av resultat- och balansräkningarna, utdelning samt ansvarsfrihet Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Utdelningen fastställdes till 1 krona per aktie. Avstämningsdag för rätt till utdelning fastställdes till den 30 april 2010 och utbetalning av utdelningen beräknas ske den 5 maj 2010. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2009. Styrelse, styrelsearvode, revisor och revisorsarvode Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman att utöka antalet av stämman valda ledamöter till tio. Årsstämman beslutade därefter om omval av Lars Westerberg, Peggy Bruzelius, Börje Ekholm, Tom Johnstone, Ulf Lundahl, Anders Moberg, Robert F. Connolly och Magnus Yngen. Till nya styrelseledamöter valdes Magdalena Gerger och Ulla Litzén. Gun Nilsson avböjde omval. Lars Westerberg valdes till styrelsens ordförande. Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman om att arvode ska utgå med 1 600 000 kronor till styrelsens ordförande, 460 000 kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter som inte är anställda av bolaget. Ordföranden i revisionsutskottet erhåller 175 000 kronor och de två ledamöterna 75 000 kronor vardera, ordföranden i ersättningsutskottet erhåller 100 000 kronor och de två ledamöterna 50 000 kronor vardera. Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att som revisor välja om PricewaterhouseCoopers AB för en period om fyra år fram till och med årsstämman 2014. Arvode till revisorn betalas efter godkänd räkning. Valberedning Årsstämman beslutade att bolaget ska ha en valberedning bestående av fem ledamöter. Ledamöterna ska utgöras av en representant för var och en av de fyra till röstetalet största kända aktieägarna per den 31 augusti 2010, samt bolagets styrelseordförande. Riktlinjer för ersättning samt beslut om långsiktigt incitamentsprogram Årsstämman fastställde de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till Husqvarnas koncernledning. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för 2010, LTI 2010. Återköp och överlåtelser av egna aktier Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att återköpa sammanlagt så många B-aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger tre procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av aktier ska ske på NASDAQ OMX Stockholm och får då endast ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Vidare beslutade årsstämman bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att överlåta bolagets egna B aktier på NASDAQ OMX Stockholm. Överlåtelse av aktier får endast ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Syftet med bemyndigandena är att säkra bolagets förpliktelser (inklusive kostnader för sociala avgifter) med anledning av föreslagna och beslutade incitamentsprogram samt att kontinuerligt anpassa det antal aktier som förvärvats för att säkra förpliktelser inom ramen för tidigare implementerade incitamentsprogram. Därtill avses återköpta aktier användas för att säkra kostnader inklusive sociala avgifter sammanhängande med utgivandet av syntetiska aktier som del av styrelsearvode. Årsstämman beslutade även att överlåtelse av högst 4 144 000 B aktier ska kunna ske till anställda i enlighet med LTI 2010. Bemyndigande avseende nyemission Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission mot apportegendom av totalt högst 57,6 miljoner B-aktier, vid ett eller flera tillfällen under perioden fram till årsstämman 2011. Emissionskursen för de nya aktierna ska baseras på marknadspriset för bolagets B-aktier. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra förvärv där betalning sker med egna aktier. Ändringar av bolagsordningen Kallelse till bolagsstämma Årsstämman godkände styrelsens förslag avseende ändring av bolagsordningens bestämmelser för kallelse till bolagsstämma så att kallelse ska ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats, samt att information om kallelsen ska annonseras i Svenska Dagbladet. Ändringen är villkorad av att aktiebolagslagens bestämmelser om kallelse till bolagsstämma ändras. Omvandlingsförbehåll Slutligen godkände årsstämman förslaget från aktieägare Ehsan Ashrafi om införandet av ett omvandlingsförbehåll i bolagsordningen. Förbehållet avser aktieägares rätt att begära omvandling av aktier av serie A till aktier av serie B. Sådan begäran skall göras skriftligen till bolaget och ange det antal aktier av serie A som önskas omvandlade. Bolaget skall utan dröjsmål anmäla omvandlingen till Bolagsverket för registrering. Omvandlingen är verkställd då registrering sker i avstämningsregistret.