Hybricon får order om 7 MSEK för nya hjulmotorer

Hybricon har fått en order på drivaxlar med tillhörande hjulmotorer värd cirka 7 MSEK. Beställare är Umeå Kommunföretag AB, som valt att byta ut de befintliga hjulmotorerna på grund av kvalitetsbrister. Affären har blivit möjlig sedan Hybricon etablerat samarbete med världsledande ZF Friedrichshafen AG.

I ett pressmeddelande den 6 november 2017 meddelade Hybricon att de uppgraderade hjulmotorerna, som bolaget fått levererade från den tidigare underleverantören, återigen uppvisat kvalitetsbrister. I samband med detta inleddes en process med att testa nya hjulmotorer från världens största underleverantör av drivlinor till fordonsindustrin, tyska ZF. För att snabba på processen har Umeå Kommunföretag AB beslutat om att direkt byta ut samtliga befintliga hjulmotorer till ZF:s drivsystem.

– Att vi etablerar ett samarbete med ZF som leverantör och framtida partner är ett stort och nödvändigt steg i vårt utvecklingsarbete. Vi närmar oss en teknisk lösning som jag är övertygad om kommer gynna alla parter. Vi har starkt förtroende för ZF och deras produkter som prestandamässigt håller mycket hög kvalitet, säger Hybricons vd Johan Suup.

Konstruktionsmässigt rör det sig om nya drivaxlar med tillhörande hjulmotorer som är likställiga med Hybricons nuvarande lösning. Dessa kommer att vara fullt kompatibel med elbussarna efter att vissa programvaruuppdateringar skett. En första leverans är beräknad att ske under november.

lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 November 2017.

Hybricons affärsidé är att utveckla, sälja och leverera kollektivtransportsystem med Ultrafast charging®elbussar, samt därtill hörande eftermarknadstjänster. Hybricon bedriver egen produktion av strategiskt viktiga delar. Bolagets kunder utgörs främst av kommuner och kollektivtrafikoperatörer. Ambitionen med varumärket är att signalera hållbarhet och omsorg om miljön, i kombination med tekniskt kunnande. Hybricons aktie är noterad på AktieTorget med kortnamnet HYCO. Vänligen se även www.hybricon.se.

Snabbfakta

Citat