Hyresgästföreningen överlämnar protestlista med underskrifter mot Höganäs kommuns vinstuttag av allmännyttan

På tisdag den 8 september kommer Höganäs kommunstyrelse att fatta beslut om det stora vinstuttag som kommunen planerar att ta ut från sitt allmännyttiga bostadsbolag Höganäshem. Hyresgästföreningen har med kampanjen ”Stoppa plundringen i Höganäs” fått flera hundra personer som är emot kommunens förslag att skriva på föreningens protestlista. Inför kommunstyrelsens möte kommer Hyresgästföreningens ordförande i Höganäs att överlämna namnunderskrifterna till kommunstyrelsens ordförande.

Den 8 september klockan 14.15 vid stadshuset i Höganäs kommer Hyresgästföreningens ordförande i Höganäs Lennart Jönsson att överlämna protestlistan med namnunderskrifter, på de som är emot kommunens planerade vinstuttag från Höganäshem, till Peter Schölander, ordförande i Höganäs kommunstyrelse. Samma dag har Höganäs kommunstyrelse sitt möte, där beslut om uttaget kommer tas. Representanter från Hyresgästföreningen inklusive regionordförande kommer vara med i samband med överlämnandet.

Det var när Hyresgästföreningen i Höganäs fick höra om kommunens planer att ta ut 4 miljoner kronor från sitt allmännyttiga bostadsbolag Höganäshem, för att täcka upp ett underskott i den kommunala budgeten, som reaktionerna blev starka. En kampanj med namnet ”Stoppa plundringen i Höganäs” startades med uppmaningen att skriva under namninsamlingen. Kampanjen har i skrivande stund fått ihop 738 namnunderskrifter.

Hyresgästföreningen och alla de som skrivit under protestlistan är kritiska till kommunens vinstuttag från det allmännyttiga bostadsbolaget, och tycker att pengarna ska stanna i Höganäshem och komma hyresgästerna till godo. De pengar som hyresgästerna betalar in i form av hyror ska investeras av bostadsbolaget till att förvalta och underhålla bostäderna och boendemiljöerna så att de har de kvaliteter som de boende efterfrågar. Pengarna ska också användas när fastigheterna behöver renoveras eller vid nybyggnation av fler bostäder.

– Hyresgäster ska inte behöva betala för kommunal verksamhet via sin hyra. Det blir en orättvis dubbelbeskattning. Kommunens kostnader är något som ska betalas på lika villkor av alla kommuninvånare, inte bara av hyresgäster, utan även av de som bor i villa eller bostadsrätt, säger Lennart Jönsson, ordförande i Hyresgästföreningen Höganäs.

För mer information, kontakta:
Lennart Jönsson, ordförande i Hyresgästföreningen i Höganäs, 042 33 33 00, lellle@live.se

Stoppa plundringen heter Hgans kampanjsajt som ftt flera hundra namnunderskrifter