Hyresgästföreningen välkomnar rimliga överenskommelser i hyresförhandlingarna

Årets hyresförhandlingar har på vissa håll präglats av högt tonläge och historiskt höga yrkanden. Trots det kan Hyresgästföreningen nu konstatera allt fler lokala förhandlingar nu avslutas och landar på rimliga nivåer. Det visar på ansvarstagande parter, att det kollektiva förhandlingssystemets står starkt även under svåra ekonomiska kriser och att det går att hitta kompromisser.

– Det här är de tuffaste hyresförhandlingarna någonsin, det går inte att sticka under stol med. Den höga inflationen och det extremt tuffa läget i ekonomin har märkts av även vid förhandlingsborden. Men det gäller att ha ett långsiktigt perspektiv när det är kris. De överenskommelser som vi nu slutit med våra motparter tycker jag visar på att det även under dessa tuffa tider går att kompromissa och dela på den svåra ekonomiska bördan, säger Erik Elmgren, förbundschef på Hyresgästföreningen.

Här är ett axplock av de överenskommelser som slutits senaste dagarna:

AF bostäder, 6 000 lägenheter 2 procent

Finnvedsbostäder, 2 600 lägenheter 3,1 procent i snitt (kallhyra, varmhyra och presumtionshyra)

Gislavedshus, 2 300 lägenheter 3,09 procent i snitt (kallhyra, varmhyra och presumtionshyra)

Linden, 1 700 lägenheter 3,5 procent

Mörbylånga Bostads AB, 800 lägenheter 3,7 procent

Nordanstig, 790 lägenheter 3,5 procent

Tanums Bostäder 736 lägenheter 3,25 procent

Bolldals- och Vänerdalsbostäder, 102 lägenheter - 3 procent

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Citat

Det här är de tuffaste hyresförhandlingarna någonsin, det går inte att sticka under stol med. Den höga inflationen och det extremt tuffa läget i ekonomin har märkts av även vid förhandlingsborden. Men det gäller att ha ett långsiktigt perspektiv när det är kris. De överenskommelser som vi nu slutit med våra motparter tycker jag visar på att det även under dessa tuffa tider går att kompromissa och dela på den svåra ekonomiska bördan.
Erik Elmgren, förbundschef på Hyresgästföreningen