Hyresuppgörelse klar med privatvärdar i Varberg

Nästa års hyror är klara hos ett stort antal privatvärdar i Varberg. Den genomsnittliga höjningen blir 0,72 procent från den 1 januari 2017.

Uppgörelsen gäller både de privatvärdar som har Fastighetsägarna GFR och RCB Fastighetsutveckling som förhandlande ombud. Totalt omfattas cirka 2 200 lägenheter i Varberg.

Den genomsnittliga höjningen blir 0,72 procent. För en lägenhet som i dag kostar 5 000 kronor innebär det 36 kronor mer i månaden.

Höjningen varierar dock mellan 0,3-1,2 procent beroende på bland annat skillnader i standard i de olika fastigheterna och hur hyresvärdarnas förvaltningskvalitet skiljer sig i olika bostadsområden.

- Vi är nöjda med uppgörelsen med tanke på att hyresvärdarna krävde att få höja hyrorna med upp till 1,9 procent, säger förhandlare Göran Moberg.

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.