Jurister sparade 2,1 miljoner åt medlemmarna

Över 2,1 miljoner kronor. Så mycket sparade Hyresgästföreningen region Västra Sveriges juridiska enhet åt våra medlemmar under 2020.
– Det känns bra att vi kan hjälpa medlemmarna att tillvarata sina rättigheter, säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen.

Jurister och ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige hjälper dagligen våra medlemmar med råd och stöd i hyresjuridiska frågor och tvister. Ibland löser vi problemet genom ett telefonsamtal till hyresvärden, ibland måste vi ta ärendet ända till hyresnämnden, tingsrätten eller hovrätten.

Under 2020 uppgick summan som vi sparade in åt våra medlemmar till drygt 2,1 miljoner kronor. Det kan till exempel handla om hyresgäster som fått en faktura sänkt, som fått återbetalning av oskäligt hög hyra eller som fått ersättning på grund av en brist i sitt boende.

– Det här visar på nyttan av medlemskapet och att det kan löna sig att kolla upp vilka rättigheter man har. Samtidigt vill vi betona att många av våra ärenden inte handlar om pengar. Vikten av att till exempel få bo kvar i sitt hem efter en uppsägning går inte att räkna i pengar. Värdet av att få en brist åtgärdad, få igenom ett lägenhetsbyte eller andrahandsuthyrning är stort, även om det inte leder till en ersättning, säger Ellinor Rapp.

Det finns mängder av andra exempel på vår medlemsnytta. Hyresgästföreningen backar inte bara upp medlemmar med juridisk rådgivning. Vi förhandlar även hyror och ger verktygen när hyresgäster vill engagera sig i sitt boende engagemang. Vi påverkar också beslutsfattare och bildar opinion för hyresgästernas rättigheter och boendekvalitet.

Fakta juridiska enheten i region Västra Sverige:

• Under 2020 sparade/tjänade den in drygt 2,1 miljoner kronor för våra medlemmar

• Under 2020 fick våra jurister och handläggare 1 883 nyregistrerade ärenden/rådgivningar. Under samma period avslutade vi 1 810 ärenden/rådgivningar

• Den nationella rådgivningen tog emot 6 483 rådgivningssamtal från vår region

• Våra juridisk assistent tog emot 78 medlemmar som kom till oss på spontanbesök, innan vi på grund av pandemin i mitten av mars 2020 stängde kontoret för spontanbesök

• I samband med enskilda ärenden utförde vår fastighetstekniker 27 besiktningar och övriga kontroller hemma hos våra medlemmar. På grund av pandemin kunde vi tyvärr utföra endast ett begränsat antal besiktningar efter mars 2020

• Vi höll utbildningar/föreläsningar om hyresrätt vid fem tillfällen för två gymnasieskolor, en förening och en yrkesskola