Livlig debatt om bostadspolitiken i Göteborg

Bostadsbidrag, byggsubventioner och marknadshyror. Det var några av ämnena som ventilerades under den bostadspolitiska debatt som anordnades av Hyresgästföreningen Östra Göteborg tidigare i veckan.

Debatten hölls i Hyresgästföreningens publika Arena Första Lång och i panelen återfanns Axel Josefsson Moderaterna, Maria Sjöholm Hyresgästföreningen, Ulf Kamne Miljöpartiet, Johan Wiman affärsutvecklare hos byggföretaget BoKlok samt Johanna Eliasson Vänsterpartiet.

En av de frågor där panelen hade vitt skilda åsikter handlade om de statliga byggsubventionerna som införts av den nuvarande regeringen och som är avsett för att bygga små hyresrätter och studentbostäder med på förhand bestämda låga hyresnivåer.

• -Subventionerna behövs och de behöver öka, sade Johan Wiman från BoKlok. Staten måste gå in och styra vad vi ska bygga genom riktade subventioner.

Men Moderaten Axel Josefsson höll inte med.

• -Det finns ingen i branschen idag som efterfrågar subventioner, ansåg han och förespråkade i stället höjda bostadsbidrag för att på så sätt ge ett direkt stöd till dem som har svårt att klara sin boendekostnad.

Hyresgästföreningens Maria Sjöholm avvisade i och för sig inte tanken på att se över systemet med bostadsbidrag men varnade för konsekvenserna av att göra fler bidragsberoende.

• -Det innebär att fastighetsägarna kan fortsätta ta ut höga hyror eftersom de vet att bostadsbidraget är högre. Så att höja bostadsbidraget innebär att vi skickar pengar i fel fickor, sade Maria Sjöholm och efterlyste i stället lika skattevillkor mellan hyrt och ägt boende.

Vänsterns Johanna Eliasson såg inte heller bostadsbidraget som den bästa lösningen.

• -Men som priserna ser ut och vi har fortsatt bostadsbrist behöver vi bostadsbidrag så att människor har råd att bo, sade hon och undrade varför Moderaterna som annars ”gnäller över bidragssystemen” nu i stället vill utöka dem.

En annan het potatis i debatten var frågan om marknadshyror eller som förespråkarna kallar det friare hyressättning ska införas i Sverige.

Bland nejsägarna fanns Miljöpartiets Ulf Kamne

• -Jag har aldrig hört någon förklara varför det nuvarande systemet ska ändras och det finns inget rimligt argument för att göra det eftersom marknadshyror inte kommer att lösa bostadsbristen.

När panelen ombads att genom att genom röda och gröna lappar ta ställning till vissa påståenden var Moderaten Axel Josefsson den enda som höll upp en grön ja-lapp på frågan om vi ska införa marknadshyror i Sverige.

• -Men vi kommer inte att lägga några skarpa förslag om marknadshyror den 10 september. Vi strävar efter att få till stånd en bred blocköverskridande överenskommelse om bostadspolitiken och där ingår hyressättningen som en del, sade Axel Josefsson som också betonade att ska marknadshyror införas kommer det att ske stegvis under ganska lång tid.