Så tycker de politiska partierna i Göteborg om bostadsfrågorna

Vad tycker politikerna i Göteborg om bostadsfrågor som nybyggnation, ombildningar, allmännyttans roll och renoveringar? Vår valenkät visar att de politiska blocken har väldigt olika syn på hur utmaningarna på bostadsmarknaden ska hanteras.

Den 11 september 2022 är det val i Sverige. Valrörelsen avgör inte bara vilka som kommer styra i riksdag, regioner och kommuner, utan också vilka politiska frågor och vallöften som kommer stå i centrum under den kommande mandatperioden.

När Hyresgästföreningen under våren ställt frågor till landets väljare om bostadspolitik tycker nio av tio att det är politikernas ansvar att lösa bostadsbristen. Hela 60 procent tycker inte att politikerna tar det ansvaret medan 35 procent anger att bostadsfrågan är viktig för deras val av parti. 51 procent svarar ”vet ej” på frågan vilket parti som har bäst bostadspolitik.

- I Göteborg bor omkring 260 000 invånare bor i hyresrätt. Med den här valenkäten vill vi underlätta för alla dessa hyresgäster att göra ett informerat val, säger Andreas Sjöö som är valsamordnare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Samtliga tio partier i Göteborgs kommunfullmäktige har fått frågor om vad de anser i ett antal viktiga bostadspolitiska frågor. Svaren i valenkäten visar på stora skillnader mellan de politiska blocken framför allt när det gäller hur bostadsbristen ska lösas, allmännyttan roll och inställningen till ombildningar.

- Vänsterblocket vill att stat och kommun tar ett större ansvarar för bostadsförsörjningen medan det borgerliga blocket i högre grad sätter sin tilltro till marknaden. Som jag ser det har hyresgästerna mycket goda möjligheter att sätta press på politiken och se till att bostadsfrågorna blir viktiga i valrörelsen, säger Andreas Sjöö.

Hyresgästföreningen kommer under denna vecka att vara ute i ett antal bostadsområden i Göteborg för att prata med hyresgäster och diskutera bostadspolitiska frågor utifrån innehållet i valenkäten

Presskontakt:
Andreas Sjöö, valsamordnare på Hyresgästföreningen: 070-390 50 29