Sparar miljoner åt hyresgästerna

I region Sydost, där Blekinge ingår, har Hyresgästföreningen under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Ett exempel är ett ärende i Blekinge där en hyresgäst, tack vare Hyresgästföreningen, fick ersättning på grund av fukt och mögel.

I region Sydost har den juridiska enheten under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Regionen består av Blekinge, Jönköpings län, Kronoberg, Östergötland, Gotland och Kalmar län.

– Vi har räknat ihop alla pengar som vi tillsammans har sparat åt våra medlemmar. Det kan antingen vara så att vi har sett till att en hyresgäst har fått kompensation från hyresvärden, eller att vi har fått ett krav från hyresvärden att bli mindre än vad som krävdes från början, säger Zeljko Kranjec som är enhetschef över den juridiska gruppen i regionen.

Ett exempel där Hyresgästföreningen sparat pengar åt sina medlemmar finns i Blekinge, där en hyresgäst upptäckte fukt och mögel i sin lägenhet.

Det konstaterades att det fanns fukt och mögel i lägenheten, men det dröjde med åtgärder. Hyresgästen bestämde sig för att flytta istället och hittade en ny lägenhet. Hyresgästen hörde även av sig till Hyresgästföreningen för att fråga om hen kunde ha rätt till någon kompensation på grund av detta.

Josefin Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, hjälpte till att föra diskussionen med hyresvärden. Denne gick sedan med på att kompensera hyresgästen, för den tid som lägenheten inte kunnat användas fullt ut. Hyresgästen fick, tack vare detta, 4 000 kronor i kompensation.

– Det känns bra att hyresgästen fick en ersättning för besvären, en lägenhet kan inte ses som fullt brukbar om det finns fukt och mögel i den, säger Josefin Andersson.

Vid frågor, kontakta gärna:
Zeljko Kranjec, enhetschef juridik region Sydost
E-post: zeljko.kranjec@hyresgastforeningen.se