Hög tid att söka bygglov inför sommaren – så påverkas väntetiden

Report this content

Hemmafixandet och byggandet blomstrar under pandemin. Allt från förråd, garage och uterum, till fritidshus och helt nya villor. Nu närmar sig en ny sommar då många startar upp projekt hemma. Men hur ser det ut med väntetiderna för bygglov?

Under 2020 vittnade flera av Sveriges kommuner om att bygglovsansökningar svämmade in. Inte bara under sommaren som vanligtvis är högsäsong, utan även fortsättningsvis under hösten.

Samtidigt har bygghandeln haft fullt upp med bra tryck på försäljningen. Allt tyder alltså på att hemmaprojekten har ökat sedan pandemins början. Corona-tider och distansarbete har gjort att många husägare har mer tid över. Kanske har man också börjat värdesätta huset och sina omgivningar mer tack vare mer tillbringad tid hemma.

Ökningen av hemmafixande och byggande ledde även till att väntetiden för bygglov tidvis varit lång, för alla som ivrigt väntat på att bygga nytt eller bygga ut.

Bygglovsritningar kan sätta käppar i hjulet

Det krävs dock kompletta bygglovsritningar för att en ansökan om bygglov ska godkännas. Processen kan upplevas som knepig för husägare och vara tidskrävande. Därför väljer många att ta hjälp när de ansöker om bygglov.

För att ansökan ska godkännas måste den bland annat innehålla ritningar på byggnadens utseende och placering på tomten, tillsammans med planritning, situationsplan, fasadritningar och sektionsritning.

Då behövs bygglov

För att få bygga ett nytt hus eller en annan byggnad på sin tomt krävs bygglov. Boverket ger information om alla regler som gäller, och vilka undantag som kan finnas. Bygglov måste enligt lag finnas även för andra projekt än bara hus, som till exempel utbyggnader, ett nytt förråd eller ett garage, för att nämna några exempel.

Husdrömmar blir verklighet

Oavsett om planen är att bygga ett uterum att förlänga sommaren med, ett garage inför den kalla vintern, eller ett helt nytt fritidshus på en tomt vid en sjö, så är bygglov det första steget. Först när det godkänts kan husdrömmarna bli till verklighet.

Snabbare bygglov med korrekt ansökan

Under 2020 gjorde den stora mängden bygglovsärenden, tillsammans med distansarbete och svårigheter som pandemin innebär, att vissa kommuner hade ovanligt lång väntetid för bygglov.

Personer som skickar in ofullständiga eller felaktiga ansökningar får ofta vänta ännu längre på ett beslut, som dessutom riskerar att bli ett nej. Utan en korrekt bygglovsritning tar det längre tid för handläggaren att granska ansökan och fatta ett beslut.

Väntetiderna för bygglov är generellt längre under sommaren, då personalstyrkan är lägre hos kommunerna. Samtidigt är det just under semesterperioden som många vill börja bygga. Det är alltså hög tid att skicka in ansökan inför sommarens eller höstens projekt hemma. Och det bästa sättet att snabba på processen är att se till att bygglovsansökan är komplett och korrekt.

Kristina Hellqvist

kristina@iamcontent.se

I Am Content - PR & Communication

I Am Content helps companies find their brand, their story and their true communication.
Content is king - I Am Content

Taggar:

Snabbfakta

Med sommaren runt hörnet är många igång och planerar semesterns byggprojekt. Ska du renovera hemma eller bygga nytt kan det behövas bygglov - vilket måste ansökas om på ett korrekt sätt.