Delårsrapport tre 2017

Stockholm 2017-10-20

Finansiell översikt (SEK)              2017-01-01       2016-01-28           2017-07-91        2016-07-01

2017-09-30       2016-09-30           2017-09-30         2016-09-30

Nettoomsättning                              786 895             2 229                  540 141               2 201

Resultat efter finansiella poster    -4 331 555        -95 559                 -2 470 536          -61 833

Balansomslutning                           4 721 223         3 594 691             4 721 223           3 594 691

Soliditet                                            87%                   96%                     87%                     96%

Under årets tredje kvartal har iApotek fortsatt växa och tagit inledande steg mot att bli ett fullskaligt apotek. Fokus har fortsatt legat på försäljning och marknadsföringsaktiviteter för att öka omsättningen och bygga varumärke, det är glädjande att se att omsättningen har ökat med 122% från föregående kvartal. Vi har fortsatt synts på prisjämförelsesidor, Webb-TV och sociala medier. Under kvartal tre har iApoteks reklamfilm även synts på rikstäckande traditionell TV. Som tidigare kommunicerat utökar vi kontinuerligt produktutbudet och erbjuder idag våra kunder cirka 6 500 produkter, vi ser därmed ut att överträffa årets mål om 7 000 produkter.

Vi ser fram emot att ta del av den kunskap och erfarenhet som Bolagets nya styrelsemedlemmar, Dr. Peter Svamo och Dr. Christian Kirnö, kommer att bidra med. Ytterligare en anställd har tillkommit i Bolaget, en läkemedelsansvarig apotekare, detta är en central del inför vår ansökan om att erhålla öppenvårdsapotekstillstånd. Andra steget kommer att vara en ny logistiklösning som vi förväntar oss kunna presentera inom kort.

Framåtblick

Fokus framgent kommer vara att erhålla öppenvårdsapotekstillstånd. Detta möjliggör att vi kan erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel, fler receptfria läkemedel och rådgivning. Detta är ett stort steg för iApotek och vi ser fram emot möjligheten att erbjuda våra kunder denna helhetslösning och att bli ett fullskaligt digitalt apotek.

iApotek bedriver detaljhandel med receptfria läkemedel, nikotinläkemedel och tillhörande kringprodukter, samt kosmetik till marknadsmässiga priser. iApotek har tillstånd från läkemedelsverket att bedriva försäljning av receptfria läkemedel på internet. Försäljningen sker genom bolagets e-handelsplattform www.iapotek.se, på så sätt kan produkter enkelt och snabbt beställas direkt till dörren. iApotek har ytterligare ett varumärke, Shave It, som inriktar sig mot groomingprodukter för män via abonnemang online.

Denna information är sådan information som iApotek Int AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2017.