Pensionsforum inbjuder till seminarium om pensionerna onsdagen den 5 mars

Pensionsforum inbjuder till seminarium om pensionerna onsdagen den 5 mars Vad händer med våra pensioner? Hur säkra är AP-fonderna i pensionssystemet - och vad är egentligen deras roll? Hur påverkas tjänstepensioner och eget pensionssparande av börsfallen? Välkommen till ett seminarium om de olika delarna i vårt pensionssystem. En ny Sifo-undersökning presenteras om svenskarnas syn på pensionerna. Vilka roller har t ex de olika AP-fonderna respektive Premiepensionsmyndigheten? Hur samverkar tjänstepensioner och eget pensionssparande med det offentligt finansierade systemet? Vilken strategi arbetar olika pensionsfonder och livförsäkringsbolag efter när det gäller att förvalta pensionsmedlen? Hur bedrivs modern kapitalförvaltning med avseende på faktorer som val av placeringar (räntor, aktier, svenskt, utländskt) och förvaltningsstil (passiv eller aktiv) utifrån förväntad avkastning och rimliga risknivåer? Det är några av de frågor seminariet kommer att ge svar på. Medverkande är: · Förre finansministern och Pensionsforums ordförande, Kjell Olof Feldt · Utredare av de nya AP-fonderna, Carl Johan Åberg · Riksförsäkringsverkets pensionsanalytiker, Ole Settergren · PPM:s informationschef, Lena Schelin · Avtals- och tjänstepensionsexperten, Eva Adolphson, Länsförsäkringar · Chefen för SEB Trygg Livs välfärdsområde, Viveka Hirdman- Ryrberg · Första AP-fondens vd William af Sandeberg · Första AP-fondens strategi- och ALM-analytiker Ossian Ekdahl · Andra AP-fondens vd Lars Idermark · Andra AP-fondens kapitalförvaltningschef, Petter Odhnoff och chefsekonom Thomas Franzén Datum: onsdagen den 5 mars 2003 Tid: klockan 9.00 - 12.00 Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm Lunchsmörgås avslutar seminariet. Anmälan görs senast 26/2 till: Pensionsforum, 103 29 Stockholm. Tel 08-762 78 48, fax 08- 762 78 47, mobil Ann Lindgren 070- 583 50 28, e-post ann.lindgren@pensionsforum.nu ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se