IBS före SAP i AMR-ranking av marknaden för Supply Chain Management

IBS före SAP i AMR-ranking av marknaden för Supply Chain Management I en i juni framtagen analys av världsmarknaden för system inom området Supply Chain Management (varuförsörjningssystem), rankar det ansedda amerikanska analysföretaget AMR Research svenska IBS som nummer två i världen. Störst är det amerikanska företaget i2 Technologies. På tredje plats efter IBS kommer tyska SAP. De fem största leverantörerna är i2 Technologies, IBS, SAP, Manguistics och EXE. AMR Research förutspår att världsmarknaden för Supply Chain Management-system kommer att öka från 3,8 miljarder USD år 1999 till 20,3 miljarder USD år 2004. Detta motsvarar en genomsnittlig årlig tillväxt på 40%, att jämföras med AMRs motsvarande beräknade tillväxt för traditionella s.k. ERP-system på endast 5% per år. Rankningen är baserad på total fakturering inom programvaror och tjänster för Supply Chain Management under 1999. IBS rankas som störst i världen på delområdet Supply Chain Execution, medan i2 Technologies och SAP är inriktade på området Supply Chain Planning. För mer information, vänligen kontakta: Staffan Ahlberg, VD, IBS AB Magnus Wastenson, Marknadsdir, IBS AB Tel: 08 627 24 20 eller Tel: 08 627 25 15 eller 070 627 24 20 070 627 25 15 Email: staffan.ahlberg@ibs.se Email: magnus.wastenson@ibs.se Marie Louise Cassel, Pressansvarig, IBS Tel: 08 627 24 29 eller 070 627 24 29 Email: marie-louise.cassel@ibs.se IBS AB med huvudkontor i Stockholm är noterat på stockholmsbörsen. Koncernen är en världsledande leverantör av programvaror och tjänster för e-business och supply chain management för stora och medelstora företag. IBS, som omsätter ca 3 miljarder kronor, har ca 2 400 medarbetare och ca 5 000 kunder i mer än 40 länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00670/bit0002.pdf