IBS tecknar koncernavtal med Royal Scandinavia

IBS tecknar koncernavtal med Royal Scandinavia IBS har fått en större order på affärssystemet ASW från Royal Scandinavia i Köpenhamn. Koncernen består bl.a. av Royal Copenhagen, George Jensen, Orrefors, Kosta Boda, Holmegaard, Venini, Boda Nova och Höganäs Keramik. I en första fas effektiviseras orderbearbetning, lagerstyrning och fakturering mellan koncernens nordiska bolag. Ordervärdet för den första fasen uppgår till ca 20 miljoner kronor. Royal Scandinavia är Skandinaviens ledande företag inom design och konsthantverk. Koncernen skall genom IBS programvara knyta samman produktionsenheterna med försäljningsbolagen i 14 länder världen över. Vidare sker en integrering med Royal Scandinavias distributions- och logistiksystem, som finns vid koncernens lageranläggning i Malmö. "Affärssystemet från IBS är vår överlägset största IT-investering och skall ses som ett viktigt led i vår globala expansionsstrategi. Vi är övertygade om att denna investering kommer att ge rikligt tillbaka i form av lägre omkostnader, ökad effektivitet, förbättrade rutiner och slutligen ökad försäljning", säger Hardy Thøgersen, koncerndirektör på Royal Scandinavia. "Den integration vi uppnår är helt avgörande för att vi skall nå våra mål. Koncernens alla avdelningar och kontor kopplas nu samman i ett gemensamt globalt system, med avsevärda effektiviseringsfördelar", säger Hardy Thøgersen. Royal Scandinavia valde IBS affärssystem efter en grundlig genomgång av tänkbara leverantörer. "Först och främst valde vi ASW på grund av dess stora flexibilitet, men också för att systemet är snabbt och beprövat. Samtidigt var det avgörande för oss att IBS ligger långt framme inom området supply chain management och har ett omfattande nät av dotterbolag. Det matchar vår globala organisation", säger Hardy Thøgersen. "Vi är naturligtvis mycket stolta över att ett prestigeföretag som Royal Scandinavia väljer IBS i hård konkurrens. Vi ser kontraktet med Royal Scandinavia som ett genombrott när det gäller stora danska koncerner", säger Staffan Ahlberg, VD för IBS. För mer information kontakta: Staffan Ahlberg, VD, IBS AB Magnus Wastenson, Marknadsdirektör, IBS AB Tel. +46 (0)8 6272420, +46 Tel: +46 (0)8 6272515, +46 (0)70 6272515 (0)70 6272420 Email: staffan.ahlberg@ibs.se Email: magnus.wastenson@ibs.se Jacob Götzsche, Peter Hörwing, Areachef, IBS Nordic AB Försäljningsdirektör, IBS Danmark Tel: +45 44 99 13 11 Tel: +46 (0)8 6272300, +46 (0)70 5593660 Email: jacob.gotzsche@ibs- Email: peter.horwing@ibs.se dk.com IBS AB med huvudkontor i Stockholm är noterat på Stockholmsbörsen. Koncernen är en världsledande leverantör av Internet-anpassade programvaror och tjänster för handel och varuförsörjning för stora och medelstora företag. IBS har ca 2 300 medarbetare och ca 5 000 kunder i mer än 40 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/29/20010129BIT00530/bit0002.pdf