IBX ingår avtal med Schlumberger

IBX ingår avtal med Schlumberger IBX sluter omfattande avtal med Schlumberger i Norge, världsledande inom bland annat tekniktjänster för oljeindustrin. Avtalet är extra värdefullt eftersom det innebär att IBX blir Schlumbergers norska nod inom ramen för det världsomspännande elektroniska handelsnätverket Global Trading Web. Schlumberger är en av världens ledande aktörer gällande bland annat IT- lösningar för oljeindustrin. Avtalet är viktigt för IBX. Vi får en ny stor kund på den norska marknaden. Vi aktiverar dessutom samarbetet inom ramen för Global Trading Web, vilket kommer att tydliggöra fördelarna med det elektroniska handelsnätverket för våra globala kunder, säger IBX VD Hans Ahlinder. Som ett första steg i samarbetet kommer fyra av Schlumbergers leverantörer att anslutas till IBXs marknadsplats, bland dessa Aga och Eterra. Därefter kommer övriga av Schlumbergers leverantörer av indirekt material och tjänster tillkomma. Vi ser stora fördelar med samarbetet och jag räknar med att flera av våra leverantörer kommer att vara anslutna till IBXs marknadsplats inom ett år, säger Pål R. Falch, Procurement Manager Schlumberger Scandinavia.. Vi valde IBX som partner eftersom de var de enda i Norge som kunde visa upp en lösning som används och verkligen fungerar, avslutar Pål R. Falch. För vår del kan vi tydligt se hur samarbetet kan effektivisera vår gemensamma köp- och säljprocess. Vår försäljningsprocess kommer att förenklas och vi räknar med att våra ramavtal med Schlumberger kommer att följas på ett helt annat sätt, säger Knut Andreas Stöm-Gundersen, e- Commerce Manager i Eterra. sida 2(2) För mer information var vänlig kontakta: Hans Ahlinder, VD IBX, 0705 13 65 79, hans.ahlinder@ibxnordic.com Mats Oretorp, marknads- och informationsdirektör IBX, 0701 81 42 02, mats.oretorp@ibxnordic.com Pål R. Falch, Procurement Manager; Schlumberger Scandinavia, +47 51 94 65 00, pål.r.falch@slb.com. Om IBX, Integrated Business Exchange IBX erbjuder en elektronisk marknadsplats för handel med indirekt material och tjänster såsom kontors- och IT-utrustning samt konsulttjänster. Företagets marknadsplats effektiviserar sälj- och köpprocesser elektroniskt och bidrar därmed till att sänka köp- och säljkostnader för företag. IBX har fem köpande och cirka 90 leverantörsföretag anslutna, bl.a. Canon, Ericsson, Volvo, Dell, Eterra och Interflora. Målet är att bli en av Europas ledande elektroniska marknadsplatser inom området. IBX är resultatet av ett gemensamt initiativ med Ericsson, SEB, b-business partners och Novo Nordisk som ägare. För mer information om IBX besök www.ibxnordic.com. Om Schlumberger Schlumberger är ett internationellt företag som består av två olika delar; Schlumberger Oilfield Services är den ledande leverantören av tekniktjänster och lösningar för den internationella oljeindustrin. SchlumbergerSema är ett IT-företag som stödjer företag inom telekom, finans, transport och offentliga sektorn med informationstekniktjänster. Företaget är dessutom ledande inom smarta-kort teknik. År 2000 hade Schlumberger och Sema omsättningar på 9,6 miljarder USD respektive 2,4 miljarder USD. Schlumberger köpte Sema plc i april 2001. För mer information besök www.slb.com. Om Global Trading Web Global Trading Web (GTW) är världens största e-handelsnätverk för handel mellan företag. GTW består av drygt 30 regionala partners, bl. a Answork, British Telecom, Deutsche Telecom, Citibank och Pantellos. GTW erbjuder tillgång till globala marknader med omfattande möjligheter till handel mellan företag när som helst och var som helst. IBX utgör den nordiska noden i det globala handelsnätverket och är medlem av Global Trading Web Association, som styr GTW. För mer information besök www.globaltradingweb.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00250/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00250/bit0001.pdf