2,7 miljoner hushåll får ICA Bonus på Statoil

2,7 miljoner hushåll får ICA Bonus på Statoil Stockholm 00.05.11 Från och med måndagen den 15 maj kan de 2,7 miljoner hushåll i Sverige som har ett ICA Kundkort använda detta på samtliga 600 bemannade Statoilstationer i Sverige. Kunden kan betala såväl bensin som andra varor och tjänster med sitt ICA Kundkort och dessutom få ICA Bonus på alla inköp. - Detta är ett viktigt steg i vår målsättning att öka kundnyttan för alla de som använder sitt ICA Kundkort. På sikt kommer vi att göra det ännu enklare och bättre för kunderna genom att samordna våra olika kort i de nordiska länderna, säger Svante Nilsson, koncernchef ICA AB. Tillsammans har Statoil och ICA nästan 6 miljoner kortanvändare i de nordiska länderna. ICA Bonus betyder poäng på alla inköp i ICA- och RIMI-butiker och nu även på 600 Statoilstationer från Skanör i söder till Karesuando i norr. I ett inledningsskede görs betalningen på stationerna mot signaturkvitto. Kunderna får bonuscheckar hemskickade varje månad motsvarande en procent av inköpssumman. Dessa löses in i ICA- och RIMI-butiker. Under år 2000 beräknas ICAs kortkunder få totalt ca 400 miljoner kronor i ICA-bonus. - Att ICA Kundkort kan användas på Statoilstationerna visar att partnerskapet mellan ICA och Statoil kommer kunderna tillgodo i form av utökad bonus, säger Johnny Ohlsson, VD för Statoil Detaljhandel i Sverige AB. Redan idag kan ICA Kundkort användas på de Statoilstationer i Sverige som har ICA Express-butiker. ICA Express är ett nytt butikskoncept som anpassats till bensinstationen, där kunden, förutom de varor, öppettider och den servicenivå som traditionellt finns på en Statoilstation, erbjuds ett väsentligt utökat sortiment av livsmedel med samma prisnivå som i en vanlig livsmedelsbutik. Fotnot De 1 500 Statoil-stationerna i Skandinavien ingår i ett gemensamägt bolag av Statoil och ICA, Statoil Detaljhandel i Skandinavia AS. Partnerskapet innebär bland annat en ökad satsning på dagligvaror där ICA Express är en väsentlig del. Statoil Detaljhandel i Skandinavien omsätter 25 miljarder kronor exkl moms och är marknadsledande i Skandinavien vad gäller drivmedel och trafikbutiker. För ytterligare frågor: Ylwa Swenzén, informationschef, Statoil Detaljhandel AB, 08-429 60 00 eller 070-429 62 70, e-mail: ylwa.swenzen@statoil.com Jörgen Wennberg, chef ICA Kundkort, mobil: 070-539 71 46, e-mail: jorgen.wennberg@ica.se Mer fakta om företagen finner du på: www.statoil.se och www.ica.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000510BIT01040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000510BIT01040/bit0002.pdf