ICA Ahold förändrar i moderbolaget

ICA Ahold förändrar i moderbolaget Johan Röhss, vice VD i ICA Ahold AB, kommer under våren att lämna koncernen för att övergå till annan verksamhet. I och med detta kommer ICA Aholds ledningsorganisation också att förändras. Johan Röhss har kvar sitt nuvarande ekonomiansvar tills förra årets bokslut är klart i slutet på februari, samt behåller det övergripande ansvaret för bland annat bank- och telefonisatsningarna tills dessa ansvarsfrågor är lösta. - Johan har bidragit med många viktiga och betydelsefulla insatser under sin tid på ICA. Jag respekterar hans beslut, men beklagar verkligen att han lämnar oss, säger Roland Fahlin, VD i ICA Ahold AB. - De projekt som jag i tillägg till CFO-rollen ansvarat för - integrationen av Statoil Detaljhandel och utvecklingen av ICAs bank- och telefoniverksamheter - har gått in i nya skeden och det är nu en lämplig tidpunkt att lämna över mina ansvarsområden, säger Johan Röhss. CFO-rollen delas i två ansvarsområden: Ekonomi/Controlling, där Dirk Anbeek den 1 februari tillträder som ekonomidirektör för ICA Ahold. Han kommer att rapportera direkt till VD Roland Fahlin. Dirk är idag controller för affärsområde Europa inom Ahold. Finans, där ansvaret innehas av Nils Selte, Finanschef på ICA Finans AB, som framåt kommer att rapportera direkt till Roland Fahlin. Ansvaret för ICA Ahold Competence Center, inklusive affärsutvecklingsfunktionen och därmed ägaransvaret för bank- och telefonisatsningarna, kommer att ses över under den närmaste tiden och en ny ledningsstruktur kommer därefter att presenteras. Vidare förstärks koncernen med en ny supportfunktion för Human Resources och chefsutveckling. Den 1 februari tillträder Eric ter Horst som direktör med ansvar för övergripande frågor rörande personal- och chefsutveckling. Eric kommer närmast från Ahold där han idag arbetar på internationell nivå med Human Resources. - Vi är mycket glada över att vi nu får tillskott av internationell kompetens från Ahold. Det känns som ett helt naturligt och nödvändigt steg om vi ska kunna utbyta kunskap och erfarenhet mellan företagen, säger Roland Fahlin. För ytterligare information Roland Fahlin, VD ICA Ahold AB, tel 08-585 50 551 Torsdag 25/1 säkrast via Eva Burén, pressansvarig, tel 08-585 509 08, mobil 070-218 10 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/25/20010125BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/25/20010125BIT00450/bit0002.pdf