ICA Ahold stärker organisationen och ökar takten

ICA Ahold stärker organisationen och ökar takten Ökad samordning mellan bolagen. Ny VD i ICA Handlarnas AB. ICA Ahold ökar nu takten i samordningen mellan bolagen i koncernen. Detta för att öka effektiviteten, vilket i slutändan gynnar kunderna. - Vi har potential att öka synergierna kraftigt mellan de sex länder där vi är verksamma, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef i ICA Ahold AB. Det är samordningen av inköp, IT, finans, affärsutveckling och fastigheter som nu intensifieras på koncernnivå. När Kenneth Bengtsson fokuserar på koncernchefsposten i ICA Ahold lämnar han samtidigt över VD-posten i det svenska bolaget ICA Handlarnas AB till Per Uebel. Per Uebel, 36, är sedan november 2002 direktör för butiksdrift inom ICA Handlarnas AB. Han kom till ICA från Lindex, där han i tre år var landschef för den svenska verksamheten. Dessförinnan var han i nio år verksam inom Hennes & Mauritz, H&M. - Per Uebel har med kraft initierat förändringar inom ICA Handlarnas butiksdrift. Hans insatser inom H&M och Lindex gjorde att vi fick upp ögonen för honom, säger Kenneth Bengtsson. Rent praktiskt tillträder Per Uebel den 1 augusti 2003. - Det här är en härlig utmaning. ICA är ett företag som alltid lyssnar på kunderna. Jag tänker prioritera att göra vardagen lite enklare för våra kunder, då kommer framgångarna för ICA att fortsätta, säger Per Uebel. Uebel, liksom VD-arna i övriga bolag, rapporterar direkt till koncernchef Kenneth Bengtsson. Erland Björn kvarstår som vice vd i ICA Handlarnas AB. Bolagen inom ICA Ahold är: ICA Handlarnas AB, VD Per Uebel (1 augusti 2003) Hakon Gruppen AS, VD Erik Volden ICA Menyföretagen AB, VD Björn Krasse ICA Baltic AB, VD Antonio Soares ICA Banken AB, VD Jörgen Wennberg Etos AB, tf VD Henrik Patek ISO-ICA AS (joint venture med ISO Supermarked), VD Peter Midtgaard Netto Marknad AB (joint venture med Dansk Supermarked), VD Mark Jensen Statoil Detaljhandel Skandinavia AS (joint venture med Statoil), VD Mats Holgersson För ytterligare information ICAs pressavdelning, 070-253 66 60 Om ICA ICA-koncernen (ICA Ahold AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med 47 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA Ahold dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA Ahold ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA-koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00380/wkr0002.pdf