ICA återkallar grillkorv

ICA återkallar grillkorv Solna 13 april 2010 ICA återkallar grillkorv av varumärkena ICA och Euroshopper efter att ICA i en rutinkontroll har påträffat listeria i produkterna.
Återkallelsen gäller ICA Grillkorv (500 gram) samt Euroshopper Grillkorv (400 gram). Återkallelsen gäller endast produkter med bäst-före-datum 06-05-2010 (6 maj 2010).
Upptäckten av listeria gjordes i ett tidigt skede och det mesta av produkterna har därför stoppats på lagren. Dock kan en mindre mängd ha sålts i ICA-butiker över hela landet. Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa.
Listeria-bakterien tål inte värme och dör vid vanlig matlagningstemperatur, det vill säga cirka 70 grader.
ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt någon av de berörda produkterna att lämna tillbaka den till närmaste ICA-butik, alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 020-83 33 33.

För mer information ICAs pressjour, tel 070-544 07 10 (kvällstid) ICAs presstjänst, tel 0702-53 66 60 (dagtid)

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se