ICA bygger handelscentrum

ICA bygger handelscentrum i expansivt Nacka-område ICA etablerar ett nytt handelscentrum på den attraktiva Skvaltan-tomten i Nacka kommun. Skanska svarar för utveckling och byggande av projektet. Byggstarten beräknas ske under våren 2001 (förutsatt att en ny detaljplan vinner laga kraft i år ) och ett år senare öppnas en ICA Maxi stormarknad med 10.500 kvadratmeter totalyta samt ytterligare volymfackhandel i en intilliggande byggnad. Den totala investeringen uppgår till närmare 300 miljoner kronor, varav mark- och byggkostnaden är 215 miljoner kronor. --Det är oerhört glädjande att vi kan göra den här satsningen i ett av stor-stockholms mest attraktiva butikslägen, säger Per Alvin, etableringschef för ICA-handlarna i stockholmsregionen. Den nya stormarknaden, ICA Maxi, är den största av ICAs totalt fem butiksprofiler. Lokaliseringen i Nacka, i omedelbar närhet till den trafikplats som sammanbinder Värmdövägen och vägen till Saltsjöbaden, gör att den nya butiken inom fem år har möjligheter att bli ICAs största butik i Sverige. Största ICA-butiken idag är ICA Maxi i Haninge som säljer för mer än 500 miljoner kronor per år. Fastigheten har planerats tillsammans med Nacka kommun som styrt planeringen för att få en utformning på fastigheten som skall passa in i det bostadsnära markområdet. Stor hänsyn har tagits till den arkitektoniska utformningen och kvarvarande naturvärden. ICA-butikens säljyta blir 7.500 kvm, varav drygt hälften är dagligvaror och resten är s.k. specialvaror som skor, kläder, husgeråd, leksaker, böcker etc. För att ytterligare öka attraktiviteten i området kommer fackhandel att etableras i en näraliggande fastighet om totalt 2.000 kvm. Det geografiska läget är optimalt tillgängligt och det planeras för närmare 600 p-platser. ICA Maxi ger 120 nya arbetstillfällen. Dessutom tillkommer arbetstillfällen i fackhandelsdelen. För ytterligare information, kontakta Per Alvin, etableringschef ICA Handlarna Öst AB, tel 070 - 583 42 59 Sven-Göte Gustavsson, VD ICA Handlarna Öst AB, te 08 - 722 11 50 Kenneth Bengtsson, Affärschef ICA Maxi, 08 - 585 50 258 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/06/20000606BIT00410/bit0002.pdf