ICA-handlarna investerar i Royal Ahold

ICA-handlarna investerar i Royal Ahold Nu blir svenska ICA-handlarna delägare i holländska Ahold. Ahold och ICA har etablerat ett partnerskap, där Ahold nyligen förvärvade 50 procent av ICA-koncernen. I samband med den nyemission som Ahold nu genomför har ICA Förbundet beslutat att genom ICA Invest AB investera drygt 2 miljarder SEK (250 miljoner EUR) i Ahold. Även Canica, Stein Erik Hagens familjebolag, investerar i Ahold (50 miljoner EUR). Förutom att det handlar om en bra investering, är det här ett sätt att visa att vi tror mycket på ICAs partnerskap med Ahold. Det finns en stark vilja från båda parter att få ut så mycket som möjligt av samarbetet, säger Roland Fahlin, VD i ICA Förbundet. Fakta: I december 1999 slöt ICA och Royal Ahold ett preliminärt avtal om partnerskap. Efter att affären nu är slutförd delas ägandet av ICA- koncernen mellan ICA Förbundet/Canica (30 resp.20%) och Ahold 50%. ICA-koncernen omsätter 58 miljarder kr och har 4.600 butiker i Sverige, Norge, Baltikum och Danmark. ICAs totala butiksomsättning uppgick 1999 till 127 miljarder kr. Holländska Ahold är ett av världens ledande dagligvaruföretag med närmare 4000 butiker (exkl. ICA) i Europa, USA, Sydamerika och Asien. Den årliga försäljningen ligger på 35 miljarder EUR (exkl. ICA), motsvarande ca 300 miljarder SEK, och antalet medarbetare är 300 000. För ytterligare information Roland Fahlin, VD ICA Förbundet, via 08-585 50551 Ulf Nyström, ekonomi- och finansdirektör ICA Förbundet, 08/585 50 608 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00910/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00910/bit0002.pdf