ICA lägger ned näthandelsverksamhet

ICA lägger ned näthandelsverksamhet För få kunder har varit intresserade av att handla mat via internetbutiken ICA direkt. - De vanliga ICA-butikerna går bättre än någonsin, men näthandelsverksamheten har inte haft tillräckligt många kunder. Vi har gjort bedömningen att det skulle bli svårt att nå varaktig lönsamhet i ICA direkt, säger Christian Wijkström, affärschef för ICA Supermarket och ICA Nära. Framtidsförutsättningarna för ICA direkt har granskats på samma sätt som för en vanlig butik. All affärsverksamhet inom ICA måste kunna visa en långsiktig lönsamhet. - Våra kunder gillar att besöka ICA-butikerna. Baksidan av detta är att de ännu inte tagit till sig möjligheten att handla via internet. Vi måste ha respekt för att det tar tid att vänja sig vid att handla på ett nytt sätt, konstaterar Christian Wijkström. 16 medarbetare inom ICA direkt har varslats om uppsägning. Nu väntar fackliga förhandlingar i vederbörlig ordning. ICA direkt har levererat till kunder i delar av Storstockholm och Uppsala. Beslutet om ICA direkt berör inte de enskilda ICA-butiker som driver näthandel i egen regi. För ytterligare information: Christian Wijkström, affärschef ICA Supermarket och ICA Nära Tel: 070-531 94 54 ICAs pressavdelning Tel: 070-253 66 60 ICA-koncernen (ICA Ahold AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med 47 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA Ahold dessutom 1 500 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA Ahold ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA-koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/03/20030403BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/03/20030403BIT00210/wkr0002.pdf