ICAs kyckling är salmonellatestad

ICAs kyckling är salmonellatestad -Kyckling i ICAs centrala sortiment salmonellatestas genom hela kedjan, säger Lisbeth Kohls, chef för Konsument och Kvalitet i ICA Handlarnas AB. Den senaste tiden har det framkommit uppgifter om att så kallade köttberedningar kan importeras till Sverige utan att salmonellatestas. Detta är något som ICA inte accepterar. -Hel kyckling och råa styckade kycklingdetaljer i ICAs centrala sortiment kommer endast från Sverige och Danmark med full spårbarhet ned till gårdsnivå, säger Lisbeth Kohls. Detta kycklingkött salmonellatestas också genom hela kedjan, från gård till butik. ICA ställer sig bakom jordbruksminister Ann-Christin Nykvists åsikt att även så kallade köttberedningar borde omfattas av den salmonellagaranti som Sverige förhandlade sig till under medlemskapsförhandlingarna med EU. I ICAs riktlinjer för matsäkerhet och etik klargörs att ICA även fortsättningsvis vill hålla Sverige fritt från salmonella. Där så behövs kompletterar ICA myndigheternas kontroller på såväl svenska som importerade varor av både salmonella och andra sjukdomsframkallande mikroorganismer. För ytterligare information: Lisbeth Kohls, chef för Konsument och Kvalitet, ICA Handlarnas AB Tel: 08-585 50 000 Lena Sparring, kvalitetsansvarig färskvaror, ICA Handlarnas AB Tel: 08-585 50 000 ICA-koncernen (ICA Ahold AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med 47 000 medarbetare och 3 100 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA Ahold dessutom 1 500 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA Ahold ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA-koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/27/20030227BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/27/20030227BIT00890/wkr0002.pdf