Konsumenterna drabbas när ICA-handlarna inte längre får samverka

Konsumenterna drabbas när ICA-handlarna inte längre får samverka Den proposition som Näringsdepartementet lagt fram idag föreslår att nuvarande gruppundantag för detaljhandelns frivilliga kedjor avskaffas. Det betyder i praktiken att de 2.000 egenföretagande ICA-handlarna inte tillåts samverka vad gäller inköp av varor, marknadsföring m.m. - Det här är orimligt! Kunderna har svårt att förstå varför konkurrensen skulle öka om ICA-handlarnas möjligheter försämras. Däremot begriper alla att det här gynnar Konsum och de andra, säger Roland Fahlin, ICA Förbundets VD. - Våra kunder gillar uppenbarligen ICA-handlarnas sätt att driva butiker. Egenföretagande handlare i samverkan har visat sig skapa mångfald i marknaden, säger Svante Nilsson, VD och koncernchef i ICA AB. Näringsdepartementets mål är att öka konkurrensen, och därmed pressa ned priserna ytterligare. Inom livsmedelsbranschen kan dock förslaget leda till motsatt effekt, då det krävs jämbördiga parter vid förhandlingsbordet. - Hur ska en enskild köpman kunna förhandla fram bättre priser än 2.000 ICA-handlare i samverkan? Det här kommer slå allra hårdast mot de små glesbygdsbutikerna och deras kunder, konstaterar Svante Nilsson. Redan hittillsvarande "gruppundantag" har, trots namnet, missgynnat samarbete mellan enskilda köpmän i förhållande till helägda kedjor som Konsum och Hemköp. Men om gruppundantaget försvinner - utan att ersättas av andra regler - förvärras obalansen ytterligare. ICA-handlarna tvingas då till komplicerade och tidskrävande undantagsförhandlingar. - ICA-handlarna kräver inga särskilda undantag, utan vill bara få möjlighet att verka på lika villkor som Konsum, Hemköp m.fl. Därför behövs en modernisering av konkurrenslagen så att ICA-handlarna ges samma rättigheter att konkurrera som övriga aktörer, säger Roland Fahlin. För ytterligare information Elisabeth Lundberg, informationschef ICA AB, tel 08-585 502 67 Eva Burén, presskontakt ICA AB, tel 08-585 509 08, 070-218 10 26 Peter Dettmann, chef strategi & utveckling, ICA Förbundet, via 08-585 50 551 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00590/bit0002.pdf