Nu öppnar ICA Cura apoteket

Nu öppnar ICA Cura apoteket Solna 20 april 2010 ICA öppnar den här veckan de första Cura apoteken runt om i Sverige. Innan sommaren öppnar ett 20-tal apotek inom ICA. Inom två till tre år kommer totalt ett hundratal Cura apotek att öppna.
Cura apoteken är helt nya fullskaliga apotek som fungerar som en egen verksamhet på ICA Maxi-butikerna, med samma öppettider som butiken - minst 8-21 – sju dagar i veckan.
- Jag är övertygad om våra kunder kommer att uppskatta möjligheten att uträtta sina apoteksärenden i samband med sina övriga inköp på ICA på tider som passar dem, säger Håkan Magnusson, affärschef för Cura apoteket inom ICA Sverige.
På Cura apoteken arbetar utbildad apotekspersonal med ansvar för rådgivning och läkemedelshantering. Apoteken erbjuder både receptbelagda och receptfria läkemedel och har ett brett och noga utvalt sortiment för hälsa och välmående.
ICAs satsning på nya fullskaliga apotek runt om i landet innebär en utveckling av hela apoteksmarknaden.
- Med vår offensiva etableringsplan, våra lägen och öppettider vill vi bli Sveriges mest tillgängliga apotek. Vi finns där våra kunder finns och har öppet på tider när andra apotek har stängt, säger Håkan Magnusson.

Den här veckan öppnar de första åtta Cura apoteken på ICA Maxi-butikerna i Botkyrka, Göteborg, Halmstad (Flygstaden), Helsingborg, Karlskrona, Kungälv, Södertälje och Hälla Västerås.
Innan sommaren öppnar ännu fler Cura apotek, i Halmstad (vid högskolan), Haninge, Linköping, Malmö, Mora, Motala, Stockholm (Lindhagen), Sollentuna (Häggvik), Solna, Ängelholm och Växjö.

För mer information ICAs presstjänst, tel 0702-53 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se