Teater får barn att sola sakta

Teater får barn att sola sakta I sommar slår Cancerfonden följe med Folk och rövare i Kamomilla stad. Nitton orter över hela Sverige får besök. Förutom teater blir det information till alla föräldrar om hur barnen kan skyddas från solens skadliga strålar. Turnén genomförs i samarbete med ICA, som vill ge inspiration vad gäller mat och hälsa. Under parollen Sola Sakta har Cancerfonden under flera somrar informerat om hur vi på bästa sätt ska skydda oss från solens skadliga strålning och förhindra hudcancer. I år ligger fokus helt och hållet på att nå små barn och deras föräldrar. Syftet är att nå dessa med information för att åstadkomma ett förändrat beteende. Eftersom barns hud är så mycket känsligare än vuxnas, är det särskilt riskfyllt att bränna sig ofta i barn- och ungdomsåren. Barn ska helt enkelt inte sola. Det bästa solskyddet är kläder, t ex t-shirt, keps/solhatt och längre shorts - inte solkräm. - I Kamomilla stad skiner alltid solen, och visst är det skönt, säger Catharina Sandström, Cancerfonden, men vi vill lära alla föräldrar att respektera solen och att skydda barnen på bästa sätt. För att nå ut med denna information har Cancerfonden valt att turnera med teaterföreställningen Folk och rövare i Kamomilla stad spelad av Borås Kulturkompani. Turnén genomförs i samarbete med ICA, som sponsrar turnén och marknadsför den bland annat i butikerna och i tidningen Buffé. - ICA vill genom matglädje och omtanke stimulera till sunda vanor, säger Peter Wigstein, ICA Handlarnas AB. Samarbetet med Cancerfonden är en naturlig del av vår ambition att bidra till ökad livskvalitet hos både kunder och medarbetare när det gäller mat, motion och välbefinnande. Teaterpremiären äger rum kl 11.00 den 15 juni 2002 på Fjäderholmarna. Dockteater kl 12.30 och därefter ännu en teaterföreställning kl 14.00. Ytterligare arton orter kommer sedan att besökas. Pressbilder finns att hämta på http://www.cancerfonden.se/kamomilla. För ytterligare information kontakta: Catharina Sandström, Cancerfonden, tfn 070 497 75 22 Peter Wigstein, ICA Handlarnas AB, tfn 08 585 502 06 / 070 855 26 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00040/wkr0001.doc Fakta blad http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00040/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00040/wkr0003.pdf